Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Bokföra moms vid försäljning av tjänst till företag i USA - eEkonomi

Halloj,

Ringde SKV idag (har inte hunnit gräva djupare), men kommer dra ett mail till dem för att få ett säkert svar. På telefon blev svaret efter mycket research att vi mycket riktigt måste skicka fakturorna till kunden. Jag sa då att vi ju kan skicka dem till en påhittad adress och han tyckte det var en lysande idé. Alltså, ett rätt puckat krav och även om jag betvivlar att man skulle få anmärkning på det så är jag ändå nyfiken på vad som gäller.... Uppdaterar den här tråden när jag fått svar.

I övrigt är jag inte så haj på Vismas faktureringsfunktioner tyvärr, men alla våra fakturor kommer ut på engelska. Det är väl en inställning antar jag, men för oss är det fine då nästan alla våra kunder är utländska. Vi säljer oftast i SEK och ställer därmed ut fakturorna i SEK, men när vi sålt i USD ställer vi ut fakturorna i USD - du kan ju fylla i både dollar-beloppet och det bokförda kronor-beloppet när du matchar inbetalningen. Hojta till om du inte får ordning på det!

/ John
NY MEDLEM

Efter utdragen kontakt med SKV har jag nu äntligen fått besked:

I mervärdesskattelagen finns bestämmelser om i vilka fall en faktura ska utfärdas. Begreppet "utfärda" innebär att en faktura har upprättats och i nära anslutning till upprättandet även skickats till köparen. Om man inte gör det strider man alltså mot kraven i mervärdesskattelagen.

Man måste alltså även SKICKA utfärdade fakturor till kund - även om kunden begärt att inte få dem. Känns som ett ogenomtänkt eller förlegat krav...

/ John

En sak som en utställd faktura fixar är att visa var pengarna kommer ifrån och vad du sålt. Som byrå så skulle jag endera kräva en upprättad faktura eller en så kallad egenfaktura där betalar utställer en avräkning på vad som betalas och varför. Det är väl framförallt reglerna om penningtvätt som gör det nödvändigt.  I övrigt så har ni ju rett ut det mesta. Lycka till!

NY MEDLEM

...som byrå ska du alltså egentligen också kräva att dina kunder SKICKAR fakturorna - även till kunder som inte vill ha dem. Den du 😉