Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Liquid
NY MEDLEM

Bokföra momsdeklaration när man får tillbaka moms?

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-02-04 13:57 )

Hej. jag har fastnat i hur jag ska bokföra momsdeklarationen när jag får tillbaka moms. vilket konto ska användas och om det är 2650 ska det stå på debet eller kredit?

1 GODKÄNT SVAR

Godkända lösningar
3pa2__
NY MEDLEM

Re: Bokföra momsdeklaration när man får tillbaka moms? - Administration

Man kan ju se detta i två skede. 1.När du får utbetalningen in på bankkonto 1930 debet 1630 kredit. 2: När du sen bokför skeenden i  1630 blir 2650 kredit och 1630 debet. 
Har du själv dragit av summan för momsen när du betalar in Arbetsgivaravgiften till skatteverket så har du redan bokfört den totala överföringen 1630 debet och 1930 kredit. och då hoppar du ju över skede 1. Hoppas detta var förståligt

Visa lösning i originalinlägg

5 SVAR 5
KjellP
CHAMPION

Momsskuld ska ligga på  2650 och en momsfordran som i detta fall bör ligga på 1650.

En fordran är ju en tillgång för dig så då ska den bokföras på debet.

Hej Liquid.

Om du har gjort momsrapporten med automatisk bokföringsorder så väljer programmet konto 1650 när du får tillbaka moms. Återbetalningen ska då bokas debet 1630 (skattekonto) och kredit 1650 (momsfordran) // Anette
Carina Lindholm
NY MEDLEM

Hej, Normal bokför man mot 1650 när man får moms åter. Själv använder jag 1630 till både moms åter och att betala. Då blir 1630 som mitt "skattekonto" som alltid stämmer mot SKV. Bokför alla ev räntor från SKV där också.

Hoppas detta hjälpte dig/Carina
3pa2__
NY MEDLEM

Man kan ju se detta i två skede. 1.När du får utbetalningen in på bankkonto 1930 debet 1630 kredit. 2: När du sen bokför skeenden i  1630 blir 2650 kredit och 1630 debet. 
Har du själv dragit av summan för momsen när du betalar in Arbetsgivaravgiften till skatteverket så har du redan bokfört den totala överföringen 1630 debet och 1930 kredit. och då hoppar du ju över skede 1. Hoppas detta var förståligt

Visa lösning i originalinlägg

Pontus66
UTFORSKARE

Moms utbetalning

Hej!

Jag hade en Momsfodran för kvartal 4 2019 på SEK 5260,-  (moms deklaration gjord Jan 2020)

Efter Bokslut/Årsred i Mars korrigerades beloppet och ny moms deklaration gjordes ny summa SEK 5 649,-   SKV betalade inte ut 5 260,- tidigare då agv och andra skatter betalts någon dag för sent. Men SEK 389,-betalades ut (mellan skilllnaden) nu i April.  FRÅGAN. hur bokför jag detta?? Så här ser det ut ppå mina moms konton.

Konto 1650 = SEK 5 260,-

Konto 2650 = SEK    389,-  

Tacksam för hjälp.

Mvh

Pontus