Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra momsen i småskalig elproduktion

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-03-17 16:46 )

Hur bokför man momsen på inkomst av småskalig elproduktion? momsen ska deklareras men inte intäkten. Det finns redan moms från en enskild firma:

12 SVAR 12
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: Småskalig elproduktion

Hej!

Om jag inte minns fel så är det särskilda regler som gäller när moms för el-produktion ska redovisas. 
Görs detta på den vanliga momsdeklarationen?

Är det då okej att det diffar mellan ruta 05 och 10?

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Nej det är nog inte OK att det diffar mellan ruta 5 och 10. Tror inte ens det går att lämna den elektroniskt om det diffar.
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Nej, det är lite så jag tänkte med. 

Vill du kontrollera med Skatteverket hur momsen ska redovisas? För om omsättningen inte ska redovisas men momsen ska det så blir det ju naturligt en differens mellan rutorna.
Eller är det kanske så att det endast är omsättningen som ska redovisas? Läser på sidan: https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/redovisabetalamoms/fyllaiblanketterna.4.3a2a5... och där verkar el ingå i ruta 42...

Som du märker är jag väldigt osäker på detta, så kontrollera med Skatteverket så kan vi hjälpas åt sen! 🙂

/Anna
Anna Svensson
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret fick jag i en annan frågespalt: Man skulle kunna bokföra momsen på ett eget momskonto, t ex 2611 eller 2612 (även om de kallas något annat i BAS-planen), för att hållla sär den från den utgående momsen i den enskilda firman. Omsättningen måste motsvara momsen på deklarationen, så man kan t ex bokföra omsättningen på ett nollkonto för att ta fram den när man ska göra momsdeklarationen.
Highlighted
CONTENT PRODUCER

okej, men ska momsen då fortfarande redovisas i ruta 10? eller hur ska momsen redovisas?
Anna Svensson
Highlighted
NY MEDLEM

Ja det måste den väl för det finns ju ingen annan stans att redovisa den på. Jag har ställt en fråga till SKV men inte fått något svar ännu.
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Topp, meddela mig när du vet så kan vi klura ihop eller om du löser det själv så är jag ändå rätt nyfiken på hur det blev! 🙂
Anna Svensson
Highlighted
NY MEDLEM

SKVs svar:
Om du har enskild firma och redovisar moms samt moms på överskottsel från solceller så redovisas detta i en och samma momsdeklaration. I momsdeklarationen redovisar du alltså all moms för respektive period. Du torde kunna bokföra elförsäljningen på ett annat konto än de du bokför i din huvudsakliga verksamhet i enskilda firman.
Highlighted
CONTENT PRODUCER

hmm. de svarade inte på vilken ruta det ska redovisas i eller om det är okej med en differens mellan ruta 5 och 10?

/Anna
Anna Svensson