Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

D_iana
MEDLEM

Bokföra momsinbetalning

Jag har gjort bort mig och precis märkt att jag bokfört momsen fel sen maj 2021. :’(

vad jag förstår har jag gjort momsdeklarationerna men sen bara bokfört inbetalning till skattekonto.. så nu i år har jag -77113 kr på konto 2650. Men också -113098,30kr på konto 2012 där både moms och skatt ligger. Kan jag lösa problemet själv och vad gör jag med de två deklarationerna sen innan dem kommer väl vara fel nu.

Jag har enskild firma. Jag kollade på eran video om betalning och där var det att man skulle boka momsen 1930 kredit och 2650 debit. Jag har bara bokfört 1930 kredit 2012 debit. Men sen hittade jag även den här och nu vet jag inte vilket jag ska göra och hur jag ska lösa det här problemet. 

Med vänlig hälsning, Diana

978B8D14-EF58-4845-A695-AC69E50C34DF.png

1 GODKÄNT SVAR
D_iana
MEDLEM

Jag deklarerar momsen varje kvartal, kan jag ändå lägga ihop dem och använda datum 2022-12-31?
I år 2022 är det bara sista kvartalet som ska ligga kvar då på 2650 tills jag deklarerat 2023? 

Vad gör jag med omföringar av kapital som jag gjort varje år ska jag ta bort dem innan jag börjar fixa med momsen? 

Tack så mycket för hjälpen. 

Visa lösning i originalinlägg

7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

Som du ser i anvisningarna så ska hantering av moms delas upp i två moment:

1. När du deklarerar (flyttar skulden till konto 2012):

Debet 2650

Kredit 2012

2. När du betalar till SKV:

Debet 2012

Kredit 1930

Du har ju missat punkt 1 och måste nu göra det i efterhand. Det gäller både deklarationen i maj 2021 och maj 2022. Eftersom 2021 är stängt så föreslår jag att du rättar genom att köra en manuell verifikation med datum 2022-12-31.

Momsdeklaration 2020 och 2021. Lägg ihop beloppen för de två åren eller gör en verifikation för varje år.

Debet 2650

Kredit 2012

Momsredovisningen för 2022 ska ligga kvar som skuld på konto 2650 tills du deklarerar den i år 2023.

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

D_iana
MEDLEM

Jag deklarerar momsen varje kvartal, kan jag ändå lägga ihop dem och använda datum 2022-12-31?
I år 2022 är det bara sista kvartalet som ska ligga kvar då på 2650 tills jag deklarerat 2023? 

Vad gör jag med omföringar av kapital som jag gjort varje år ska jag ta bort dem innan jag börjar fixa med momsen? 

Tack så mycket för hjälpen. 

Hej

Börja med momsen och lägga alla korrigeringar på 2022-12-31.

Omföring av ingående balanser på kapitalkonton gör du 2023-01-01.

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Tack så jätte mycket nu stämmer allt! 

Två frågor om annat på deklarationen/årsavslut och skatteverkets skattekonto

1. På skatteuträkning står det:

inkomstränta 1632kr

avdrag för utgiftsränta mm -23938kr

underskott av kapital 22306kr 

Är det ränta från att det varit minus på eget kapital när momsen inte stämde? Det blev plus nu efter momsen hamnade rätt) Kommer detta att försvinna eller är det något jag behöver göra något åt? 

2. Det tidigare åren står det på skattekontot:

slutlig skatt

tillgodoförd preliminärskatt

avdragen skatt

vad menas med avdragen skatt och hur vet man hur mycket det kommer vara? 

Hej

1. Nej. Intäktsräntor och kostnadsräntor på skattekontot är inte skattepliktiga eller avdragsgilla så dina värden kommer från annat håll.

2, Avdragen skatt är källskatt som din(a) arbetsgivare dragit och betalat in i samband med löneutbetalningar. I din deklarationsblankett finns bruttobelopp och avdragen skatt per utbetalare redovisat under "Inkomst av tjänst"

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Okej! Sista frågan nu förhoppningsvis, när jag tittar igenom översikten på NE blanketten, finns det några rutor jag är osäker på och som jag inte haft ifyllda tidigare eller när jag hade en konsult som hjälpte mig. 

Det är R29, R33 och R35 som är ifyllda med mitt bokförda resultat, varför är dem ifyllda och vad händer då? 

Hej

Det händer inget speciellt. Förr i tiden när man fyllde i dessa blanketter manuellt kunde man hoppa över summeringar om det inte finns några belopp emellan. Våra moderna system är inte lika "lata" utan beräknar alla summeringsrutor och som du ser är det i ditt fall samma belopp hela vägen ned i de rutor du nämner.

Vänliga hälsningar

RoffaK AB