Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Terese E
UTFORSKARE

Bokföra överföring från privat konto till företagskonto

Hej,

 

Min man har en tendens att råka använda fel kort ibland.

 

Ett ex, köper godis på Cirkle K och använder företagskortet ist för sitt privata.

 

På kontoutdraget finns ju då en kostnad på 100 kr, vilket jag då bara brukar föra över 100 kr från vårt privata konto.

Men måste jag bokföra det? och isf hur?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det kan vara bra att försöka att inte använda sitt företagskort till privata saker så mycket som möjligt, men självklart så kan det ibland hända. Gällande om du behöver bokföra detta så är svaret ja, då man behöver bokföra alla händelser som händer på företagskontot oavsett vad det gäller. Har ni en enskild firma så kan ni bokföra privata köpet mot egna uttag och insättningen mot egna insättningar. Har ni ett aktiebolag så är det väldigt viktigt att pengarna sätts tillbaka så fort som möjligt, då detta kan anses som ett förbjudet lån om företaget inte redan har en aktiv skuld till aktieägarna. Man bokför då både köpet samt insättningen man gjort mot det skuldkonto man använder till sina utlägg, tex 2893 Skulder till närstående personer, så att dessa händelser tar ut varandra.

 

Exempel:

 

Privata köpet:

19XX med 100 kr i kredit

2XXX med 100 kr i debet

 

Återbetalningen/insättningen:

19XX med 100 kr i debet

2XXX med 100 kr i kredit

 

Hoppas detta hjälper dig, hör av dig om du vill ha ett förtydligande av något.

/ Josefine