jag har två företags konto i aktiebolaget en jag betalar med en annan som jag har största summa pengar.
ibland för jag över från det kontot som jag har alla pengar till kontot jag använder för att betala, hur bokför jag detta?
Jag upptäckte att jag gjort en miss gällande en händelse på valutakontot. Vi har tidigare fått inbetalningar från en kund in på 1930. Men sedan startade vi ett valutakonto och när då nästa faktura betalades av kunden hamnade pengarna där. De fördes över till 1930 samma dag. När jag då bokförde inbetalningen så bokförde jag det som tidigare, att pengarna direkt kommit in på 1930. Men det kom ju egentligen in på valutakontot först. Kan jag lägga till en verifikation som visar aktiviteten på valutakontot och hur gör jag det?
jag har ett konto som heter placeringskonto på banken där jag alltid har en buffert och nu har jag flyttat 50 000 kr dit från mitt ´vanliga´rörelsekonto. Hur vet jag vilket som är placeringskontot i Visma?
Hej!
Om det kontot är kopplat till företaget så behöver du även bokföra allting som händer på detta kontot. Det bokföringskontot man brukar välja till placeringskonton/sparkonton är 1940, så det verkar passa i ditt fall. Tänk på att 1940 då alltid skall ha samma utgående saldo som placeringskontot på banken har vid samma datum.
Ha det fint.
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.