Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra postnord importmoms vid import utanför EU

Hej, har lustläst forumet om hur man ska bokföra vid import utanför EU.

 

Jag har fått en faktura från Postnord med:

215kr importmoms,

75kr deklarationsavgift (inkl 15kr moms),

totalt: 290kr.

Beskattningsunderlag är 860kr

 

Från dessa

- https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Inkop-av-tjanster-och-varor-inom-och-utanfor-EU/m-...

- https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/Tulldeklaration-fran-Postnord-eEkonomi/m-p...

 

Har jag nu kommit fram att det måste bokföras som:

 

Så att momskod 50 och 60 tas med:

   D 4545 (kod 50 beskattningsunderlag): 860kr
   K 4549: 860kr
   K 2615 (kod 60): 215kr  

   D 2645 (kod 48): 215kr

Sen själva betalningen till postnord

   K 1930: 290kr
   D 2641 (kod 48): 15kr
   D 2641 (kod 48): 215kr
   D 5720: 60kr

 

Allt detta som en enda verifikation.

 

Det som ser lite tveksamt ut är att 215kr bokförs två gånger på momskod 48. Men ser ut hur man kan får det att gå ihop annars

14 SVAR 14
CarinaEsp
CHAMPION

Om en näringsverksamhet gör inköp utanför EU så ska man deklarera momsen själv. Det är endast privatpersoner som ska få momsfaktura från distributören.

Jag gissar därför att du inte har angett rätt uppgifter i samband med att du gjorde inköpet då det har hanterats som import av privatperson.

 

> Jag gissar därför att du inte har angett rätt uppgifter i samband med att du gjorde inköpet då det har hanterats som import av privatperson.

 

Ja så är det. Men om jag vill ta upp det inköpet på firman, kan jag bokföra enligt ovan?

Det kan du troligtvis inte. Du får nog bokföra hela kostnaden som ett inköp och inte blanda in moms eftersom en felaktigt debiterad moms inte är avdragsgill.

 

Okej, det låter rimligt. Så då bokför jag bara hela summan jag betalade rakt av som om det vore ett vanligt inköp trots att det skickats från USA (där inge moms betalats)?

 

Dvs jag bokför själva inköpet på t.ex:

 

    K 1930

    D 5410

 

och skippar helt bokföra beskattningsunderlag och moms (4545/4549/2615/2645) och PostNords avgift (1930/2651/5720)?

Ja, gör så 🙂 

På postpaket verkar inte Postnord göra någon skillnad på om det är ett företag eller privatperson som köper godset, dom kör sin "Kina-import" på allt nu. Har fått paket från England - ligger 2 veckor i Sverige och skickar en betalningsuppmaning att betala moms innan dom skickar godset vidare.

Magiska Mira
UTFORSKARE

Hej!

Jag har betalat postnord 222kr för importen av ett par grejer från utanför EU. Hur bokför jag följande?

Importmoms 147,00 kr

Deklarationsavgift 75,00 kr (inkl. moms 15,00 kr).

Att betala 222,00 kr

 

Jag lyckas inte uttyda rätt bokning ur guiden om import av varor och tjänster inom och utanför EU pga deklarationsavgiften. Jag bad säljaren att tydliggöra på paketet att den köpts av ett företag, vilket jag råddes till av Tullverkets kundtjänst men jag har inte sett paketet än så jag vet inte om det blev så.

 

Tack 🌟

Mira

Jag förstår inte vad jag ska göra. Firmanamnet står på paketet. Jag har bokfört själva inköpet redan och även betalat Postnord på kortet som är kopplat till Visma. Måste jag göra eget uttag nu?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Mira

Har samma delikata problem men ett annat belopp. Jag gjorde så här (använder dina siffror):

1930K 222

6991D   60

5720D 147

2641D   15

 

Det som PostNord kallar importmoms är en avgift, då används motkonto 5720 "Tull- och speditionskostnader", i ditt fall 147 SEK. Därtill är deklarationsavgiften på 60 SEK momsbelagd, alltså används 6991 "övriga externa kostnader, avdragsgilla" och avslutningsvis 15 SEK på konto 2641.

Importmoms?

Moms som betalas på import är ju moms - som numera deklareras i momsdeklarationen.

Det PostNord gör måste kollas upp mera

Vanju66; det skall vara en momskod på kostnadskontot också

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Pacsac

Menar du att konto 4645 och 4649 skall användas? Tacksam för svar!

Mvh Jocke B.

Hejsan! 

Jag ska ärligt säga att jag har svårt att förstå vad exakt som ska bokföras här och vad fakturan gällande importmoms från postnord innebär, precis som nämnt tidigare så behöver det kollas upp närmre innan jag vågar ge svar. Jag vet inte om du @Pacsac satt på någon bra information här? 🙂 
Annars så kan detta vara bra att kontrollera med din redovisningskonsult för säkerhetsskull. 

Ha en fin dag! 
/My 

 

Jag har fått svar från Skatteverket:

Hej,

I följande länk finns information om hur importmoms ska redovisas på momsdeklarationen.
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranlanderutanfo...

 

Med vänliga hälsningar

xxx

 

Men detta ger ju inte svar på frågan, så min tolkning har gett mig denna bokföring:

Skärmbild 2021-03-11 080510.png