Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Joachim E MODERATOR ‎2024-01-18 07:42 )
  • 3 Svar
  • 3 gilla
  • 30516 Visningar

I det här tipset går vi igenom hur du kan bokföra preliminärskatt för aktiebolag, enskild firma och handelsbolag.

Vad är preliminärskatt? 

Preliminärskatt är en förskottsbetalning av skatt som ditt företag gör varje månad. Hur mycket du ska betala baseras på en beräkning av det förväntade resultatet som görs i början av året. Syftet med preliminärskatten är att fördela skatteskulden över hela året för att undvika stora restskatter, som kan bli dyra att betala i en klumpsumma. 

 

När året är slut deklarerar du den faktiska inkomsten och skatten beräknas på nytt. Beroende på om du har betalat in för lite eller för mycket skatt under året får du restskatt eller skatteåterbäring, vilket benämns som “tillgodoförd debiterad preliminärskatt” när du får in det på ditt skattekonto.

 

I nästa steg bokför du den slutgiltiga skatten vilket vi visar i användartipset Bokföring av slutlig skatt och F-skatt (länka till bokföringstips om slutgiltig skatt).

Funderar du fortfarande över vad preliminärskatt är? Då kan du läsa mer i artikeln Preliminärskatt - Vad är preliminärskatt. 

Bokföra betalning av preliminärskatt - Aktiebolag

Att bokföra på skattekontot är som att hantera pengar på företagets bankkonto. När pengarna kommer in på företagets skattekonto debiteras kontot, och när pengar dras från skattekontot krediterar du det.

Ganska enkelt, eller hur? Nu ska vi visa dig hur det ser ut!

Steg 1 - Du flyttar pengar från företagets bankkonto till skattekontot.

 

Konto

Debet

Kredit

1930 - Företagskonto

 

X

1630 - Skattekonto

X

 

 

Steg 2 - Skatteverket drar pengarna från skattekontot.

 

Konto

Debet

Kredit

1630 - Skattekonto 

 

X

2518 - Betald F-skatt 

X

 


För dig som använder Visma eEkonomi och har aktiebolag finns möjligheten att sätta upp en koppling till Skatteverket. Programmet hämtar då automatiskt händelser från ditt skattekonto och du slipper en del av den manuella hanteringen - och det är helt gratis! Läs mer i vårt användartips om att importera skattehändelser.

När kopplingen är klar har du skattekontot som ett val under Kassa- och bankhändelser och du kan snabbt växla mellan dina företagskonton och skattekontot.

EbbaArvn_0-1705483609417.png

Bokföra preliminärskatt - Enskild firma

Driver du en enskild firma har företaget inget eget skattekonto, istället används ditt privata skattekonto både för dig och din firma. Skattekontot ses som en privat tillgång/skuld och behöver inte bokföras förutom om du använder företagets tillgångar för att betala F-skatten. Då behöver du bokföra händelsen och använder då ett konto för eget kapital, exempelvis 2010 - Eget kapital eller 2012 - Skattekonto. I det här exemplet använder vi 2012 - Skattekonto.

Du betalar in F-skatten till skattekontot från företagets bankkonto.

Konto

Debet

Kredit

1930 - Företagskonto

 

X

2012 - Skattekonto 

X

 

 

Bokföra preliminärskatt - Handelsbolag

I ett handelsbolag finns det två typer av skatter: skatt som ska belasta bolaget och skatt som ska belasta delägarna. Debiterad preliminärskatt ska betalas in till handelsbolagets skattekonto, medan delägaren själv betalar in F-skatten till sitt skattekonto. Om delägaren själv betalar in F-skatten så behöver det inte bokföras, men om bolagets pengar används för att betala in delägarens F-skatt så behöver detta bokföras.

Betalning av preliminärskatt 

Steg 1 - Du flyttar pengar från företagets bankkonto till skattekontot.

Konto

Debet

Kredit

1930 - Företagskonto

 

X

1630 - Skattekonto

X

 

 

Steg 2 - Skatteverket drar pengarna från skattekontot.

Konto

Debet

Kredit

1630 - Skattekonto 

 

X

2518 - Betald F-skatt 

X

 

 

Betalning av preliminärskatt 

När skatten ska belasta ägare/ägarna bokförs det inte mot skattekontot utan direkt mot respektive ägares konto för preliminärskatt. 

Är det en ensam ägare så bokförs det på detta sätt.

Konto

Debet

Kredit

1930 - Företagskonto

 

X

2012 - Skattekonto

X

 

 

I handelsbolag som har flera ägare så har varje ägare sitt eget konto för skatt 2012 ägare 1, 2022 ägare 2 och så vidare. 


I vårt exempel nedan har handelsbolaget tre delägare.

Konto

Debet

Kredit

1930 - Företagskonto

 

X

2012 - Skattekonto delägare 1

X

 

2022 - Skattekonto delägare 2

X

 

2032 - Skattekonto delägare 3

X

 

 

Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan. 


kundhosvisma.png

 

 

Kommentarer
Herber
NY MEDLEM

Hejsan,

Jag har en följdfråga  i denna tråd. Det framgår tydligt hur bokföringen skall ske för min del som Aktiebolag (exempel 1 ovan) men det som inte är tydligt är hur detta skall ske praktiskt i systemet d.v.s:

  1. i steg 1 - skall jag göra denna bokning i skattekontot? ( med andra ord ska jag ändra från företagskonto och gå in i skattekontot när jag gör detta steg)?
  2. Ska jag sedan i steg 2 göra bokningen i företagskontot?
Joachim E
MODERATOR

Hej

Steg 1 dvs Inbetalning eller återbetalning av pengar till/från skattekontot skall du hantera från företagskontot på följande sätt. Du har säkert en negativ post på företagskontot och en positiv på skattekontot.

Tyck på matcha och välja sedan överföring mellan egna bankkonton och skattekontot.
Välj sedan motsvarande transaktion som finns på skattekontot. (Se bild nedan)

 

Steg 2 dvs Dragningen av de olika skatterna hanterar du sedan från skattekontosidan under kassa och bankhändelser.

Hoppas detta skall hjälpa dig vidare, skulle det inte göra det är du välkommen att återkomma.

/Joachim

 

Herber
NY MEDLEM

Hej Joachim,

Stort tack för hjälpen!

 

Jag har lyckats med steg 1 men förstod inte riktigt vad du menade med steg 2?

Bokningen är ju gjord enligt steg 1 och verifikationen har skapats. Nedan är en bild från skattekontot. Är det något mer jag behöver göra?

 

Herber_0-1704915751889.png