Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Ulf___29
NY MEDLEM

Bokföra preliminärskatt

Hej

Jag har bokfört preliminärskatt under året genom att överföra den månatliga summan från girokonto till skattekonto 1630.

När skatten dras av skatteverket har jag krediterat 1630 och debiterat 2518 Betald F-skatt.

Detta innebär att saldot på 2518 ökar hela tiden och har ett saldo på hela skatten vid årsskifte.

Detta verkar inte rätt. 

Hur ska jag göra under året för att det ska bli rätt?

Tacksam för svar

Ulf

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Du har gjort helt rätt. 

När det är dags för bokslut beräknar man vad skatten verkligen blir och bokför den kostnaden mot konto 2510 Skatteskulder och samtidigt för du om den betalda F-skatten från 2518 till 2510. 

Hej

Tack för ditt svar.

Snälla, kan du ge mig lite mer detaljer. Bokför mot 2510? Ska jag kreditera 2510 med vad skatten blir? Vad ska jag då debitera mot?

Vore jättebra om du beskrev bokföringsstegen mer i detalj.

Stort tack för din hjälp.

Vänligen

Ulf

Årets skattekostnad bokförs D 8910 K 2510. Sedan matchas detta mot vad du betalat preliminärt i och med att 2518 omförs till 2510 och saldot på 2510 blir då vad som är kvar att betala eller vad du kommer få tillbaka. Om det är så att du betalat in mer än vad skatten blir bör saldot föras om till 1640 Skattefordran i stället. 

I sammanhanget får du komma ihåg att den sista F-skatten ännu inte är betald vid årsskiftet utan betalas i januari även om den hör till 2019. 

Tack.

Detta betyder att den skattesumma jag lagt in på 8910 kommer ligger kvar där efter bokslut. Är det korrekt?

Om det blir kvar en summa (+ eller -) på 2510, ska jag kvitta den då mot 8910 så att det blir rätt summa kvar på 8910?

Hälsningar

Ulf

Hej igen

Ursäkta min förvirrade andra fråga i förra inlägget. Tanken hoppade groda. 

Men jag frågar så här istället; eEkonomi räknar väl ut hur hög skatten ska bli när man kör deklarationsdelen. ? Lägger programmet självt in denna summa i 8910 eller ska man göra det manuellt?

Summan ligger sedan kvar som en del av bokslutet???

Hälsningar Ulf

Hej Ulf

Jag måste anta att skattekostnaden räknas ut av den programdelen, använder själv Visma bokslut och Skatt proffs. Detta bör framgå av hjälptexterna.

8910 ska i bokslutet ha det saldo som är årets inkomstskatt, det ska inte bokas om på något sätt.

Tack Annica,

Du är en klippa.

Hälsningar Ulf