Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra present från Systembolaget

Hur bokför jag en gåva som är köpt på systembolaget brutto pris 789 kr, hur gör jag med momsen?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria!

Om momsen är avdragsgill bokför du den på konto 2641 och om momsen inte är avdragsgill bokför du den på konto 6072.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det finns en massa olika beloppsgränser beroende på om det är julgåva, jubileumsgåva, gåva till kund etc etc. Jag råder dig att läsa på www.skatteverket.se eller slå dem en signal för att höra om just ditt specifika fall.

I samband med representation t ex är det ej avdragsgillt om det bara är alkohol. Om det däremot är fråga om en julgåva, så kan det vara avdragsgillt men bara upp till ett visst belopp beroende på vem mottagaren är.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag har en julgåva till kund (Ej avdragsgill) 345:- hälsningskort 20:- samt frakt 113:- moms på gåvan 41,40, moms på frakt o kort, 33,25. Totalkostnad 553:- Visst måste jag bokföra som följer;

2440 Kredit 553:-

2610 Moms debet 33,25 (momsen på frakt och kort)

6992 övrigt ej avdragsgill kostnad  386,40 gåva + moms på gåvan

5710 Frakt 113:-

6990 Övriga kostnader kort 20:-

3740 Öresutjämning resterande

Tackar för input!

/Marie

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag en dyrare julgåva till kund? - eEkonomi.

Hej
Mitt lilla AB (med endast 1 anställd )ska bokföra en julgåva till en kund på 1700kr. Hur bokför jag detta? 
Vänligen Chantal