Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra privat fordon till företaget

Hej!

Helt grön på detta.

Jag ska i framtiden syssla med ombyggnationer av motorcyklar och fordon av olika slag.
Jag tänker bokföra inköpen på konto 1470 som en tillgång tills dess att jag säljer.

Nu till frågan:
Jag äger idag en motorcykel privat som jag senare har tänkt "lägga in" i företaget för ombyggnation och senare försäljning.

Hur skall jag bokföra detta eftersom det ej kommer gå några pengar ut från företagskontot?

 

Ska jag uppskatta värde eller kan jag lägga in den som en tillgång lika som om jag skulle köpt den av en annan person/företag?

1 SVAR 1

Hej!

 

Det bör göras en värdering så att bolaget kan köpa den av dig för dagens marknadsvärde. Se till att dokumentera hur du beräknat värdet eller om du till och med kan gå till någon firma som kan värdera den åt dig? Sen bokför du mot 2018 om det är en ef du har eller 2893 om det är ett aktiebolag.

 

Om det är ett renoveringsobjekt för 5000 kr som inte ens går att köra just nu så är det nog inga problem att boka upp det som en tillgång bara men om det är ett större värde så kan det bli aktuellt att ta upp ett förmånsvärde då du kan nyttja den privat. Läs gärna mer på nedan länk:

 

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/mcfyrhju...

 

Lycka till!

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100