Hej Weronica!
Nedanstående är helt och hållet egna erfarenheter från mina år som redovisningsassistent. Jag är alltså ingen expert på något vis - men jag vet såpass att det kan spara mycket framtida arbete att ringa Skatteverket en gång för mycket 🐵
Jag håller med dig; att försöka inhämta information på Skatteverkets hemsida gör inte alltid saker klarare eller tydligare på något endaste vis...
Men sådan intern representation som du beskriver är problematisk att få igenom vid ev. revision.
Den ska i allmänhet anses som icke avdragsgill och bokföras på kontogrupp 76 - om det bara var egen personal som var med.
Avdragsgill intern representation medges vid konferens, utbildningsdagar el dyl. Med tydligt dokumenterat schema och innehåll. Två personalfester om året är också ok - men inte mer.
Det är t om så att OM ni väljer att boka som avdragsgill intern representation så kan Skatteverket anse att de anställda fått en skattskyldig förmån i form av fri kost...
Min erfarenhet är att Skatteverket är kanonbra på att informera och vägleda i bokföringsarbetet om man helt sonika ringer och frågar dem!
I efterhand är de inte alltid lika tjänstvilliga...
Lycka till!
//Annelie