Hej
Beställde online tapeter till företaget för 794sek har returnerat alla fick tillbaka 699sek ( företaget har dragit av 95sek för frakt kostnad utan kvitto ) . Hur ska man bokföra allt detta ?
Hejsan!
Om jag förstår det rätt så är det tapeter som är köpt till företagets lokal? Dessa typer av inköp kan du bokföra på antingen 5000 eller 5070 isåfall. Du kan välja 5070 om du vill vara mer specifik i din bokföring då konto 5000 är ett gruppkonto för lokalkostnader. Lägger ett exempel med dina belopp och 25% moms på köpet nedan:
Konto | Debet | Kredit |
1930 - Företagskonto/ kontot du betalade med | 794 | |
5070 - Reparation och underhåll av lokaler |
635 |
|
2641 - Debiterad ingående moms |
159 |
Jag tolkar det också som att det inte fanns en fraktkostnad på själva köpet utan att det var en kostnad som tillkom när varorna skulle skickas tillbaka. Då kommer förslag på bokföring av återbetalning och frakt nedan:
Konto | Debet | Kredit |
1930 - Företagskonto/ kontot pengarna kom in på | 699 | |
5070 - Reparation och underhåll av lokaler |
|
635 |
2641 - Debiterad ingående moms |
|
159 |
5700 - Frakter och transporter |
95 |
Har jag missförstått något eller om något känns oklart så får du gärna återkomma! 🙂
/My
Hej
Tack allt stämmer förutom detta att tapeter var köpta för renovering av lokal hos en kund .
Vi har en företag med inriktning Service och underhåll .
Då blir det konto 4000 inköp varor inom Sverige ??
Hej igen!
Ja det stämmer. Du använder ett 4xxx-konto så konto 4000 - Inköp varor inom Sverige funkar absolut. 🙂
/My
Copyright 2021 Visma Spcs. All rights reserved.