Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bokföra retur och fraktavgift

Hej 

Beställde online tapeter till företaget för 794sek har returnerat alla fick tillbaka 699sek ( företaget har dragit av 95sek för frakt kostnad utan kvitto ) . Hur ska man bokföra allt detta ? 

3 SVAR 3
MODERATOR

Svar: Bokföra retur och fraktavgift

Hejsan! 

Om jag förstår det rätt så är det tapeter som är köpt till företagets lokal? Dessa typer av inköp kan du bokföra på antingen 5000 eller 5070 isåfall. Du kan välja 5070 om du vill vara mer specifik i din bokföring då konto 5000 är ett gruppkonto för lokalkostnader. Lägger ett exempel med dina belopp och 25% moms på köpet nedan:

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto/ kontot du betalade med   794
5070 - Reparation och underhåll av lokaler

635

2641 - Debiterad ingående moms

159

Jag tolkar det också som att det inte fanns en fraktkostnad på själva köpet utan att det var en kostnad som tillkom när varorna skulle skickas tillbaka. Då kommer förslag på bokföring av återbetalning och frakt nedan:

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto/ kontot pengarna kom in på 699  
5070 - Reparation och underhåll av lokaler

635
2641 - Debiterad ingående moms

159
5700 - Frakter och transporter

95

Har jag missförstått något eller om något känns oklart så får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

NY MEDLEM

Svar: Bokföra retur och fraktavgift

Hej

Tack allt stämmer förutom detta att tapeter var köpta för renovering av lokal hos en kund . 

Vi har en företag med inriktning Service och underhåll . 

Då blir det konto 4000 inköp varor inom Sverige ??

MODERATOR

Re: Svar: Bokföra retur och fraktavgift

Hej igen! 

Ja det stämmer. Du använder ett 4xxx-konto så konto 4000 - Inköp varor inom Sverige funkar absolut. 🙂 

/My