Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-01-11 10:49 )
  • 2 Svar
  • 0 gilla
  • 21032 Visningar

Detta inlägget går igenom hur du bokför medlemsavgifter, serviceavgifter och föreningsavgifter från föreningar och branschorganisationer. Om du har en förening så kommer du också i detta inlägg få förslag på hur du konterar intäkter från medlemsavgifter.

Bokföra medlemsavgift

När du får en faktura på en medlemsavgift behöver du titta noga på fakturan för att se om den innehåller mer än bara medlemsavgiften. Vissa föreningar och branschorganisationer lägger nämligen även till en serviceavgift. Medlemsavgiften är en ej avdragsgill kostnad och momsfri medan serviceavgiften är en avdragsgill kostnad och momsbelagd.

 

I exemplet nedan har företaget fått en faktura där totalkostnaden av föreningsavgiften är 375 kr. Medlemsavgiften är 125 kr vilket är momsfritt och serviceavgiften är 250 inklusive moms. 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   375
6982 Föreningsavgifter, ej avdragsgilla

 125     

 
6981 Föreningsavgifter, avdragsgilla

  200      

 
2641 Debiterad ingående moms 

50   

 

 

Bokföra intäkt från medlemsavgift

När du får betalt för en medlemsavgift är medlemsavgiften momsfri enligt inkomstskattelagen. Är en serviceavgift inkluderad är serviceavgiften däremot momspliktig. I kommande exempel visas bokföringsförslag när du fakturerar både med och utan serviceavgift. 

 

En ideell förening, stiftelse m.fl som ska använda inkomstdeklaration 3 särredovisar intäkter för bland annat medlemsavgift och serviceavgift. I Bas-kontoplanen finns just nu inga standardiserade konton för medlemsavgifter eller serviceavgifter och rekommendationen är att skapa egna konton för att särskilja dessa intäkter. Huvudintäkten kan bokföras i kontoklass 30-34.

 

I exemplet nedan är den fakturerade medlemsavgiften 200 kr, medlemsavgiften är momsfri. 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 200  
3001 - Medlemsavgifter

 

200

 

I exemplet nedan ska medlemmen betala 450 kr för sitt medlemskap. Medlemsavgiften är på 200 kr vilket är momsfritt och serviceavgiften är 250 kr inklusive moms. 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 450  
3001 - Medlemsavgifter

 

200
3002 - Serviceavgifter, 25% moms

 

200
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%

 

50

 

Om medlemsavgiften betalas eller faktureras i förskott och detta sker vid räkenskapsårets slut kan du med fördel bokföra om intäkten som en förutbetald intäkt. Läs mer om hur detta bokförs i vårt foruminlägg Bokföra upplupna kostnader och förutbetalda intäkter


Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan. 



kundhosvisma.png

 

 

Kommentarer
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

En reflektion: Om det är en ideell förening eller stiftelse m.m. som ska använda inkomstdeklaration 3 (INK3) kan det vara klokt att skapa egna särskilda bokföringskonton för medlemsavgifter och serviceavgifter, eftersom dessa ska redovisas särskilt i resultaträkningen (fält 6.1 och 6.2).

 

Även om man endast ska lämna särskild uppgift (INK3SU) kan det vara klokt att göra ett eget bokföringskonto för just medlemsavgifter eftersom de ska redovisas särskilt (fält 4.1).

 

BAS-kontoplanen saknar, enligt SRU-kopplingarna på BAS:s hemsida, standardiserade konton för dessa fält och man uppmuntrar företaget att lägga till egna konton för dessa i sin kontoplan.

 

Har ni på Visma någon tanke kring denna reflektion?

My Janhall
ANSTÄLLD

@Fd medlem 
Jättebra att du hör av dig och ger mig dina reflektioner. Jag har kollat närmre på det och du har helt rätt, jag kommer komplettera mitt inlägg ovan med denna information också så den når ut tydligare. 🙂 

Ha en fin helg! 
/MY