Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra skattefri milersättning

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-04-28 13:36 )

Vid ett uppdrag använde jag min privata bil, 27 mil. Jag fick till min enskilda firma ersättning från min kompanjons enskilda firma med 500:-, vilket motsvarar Skvs schablon 18:50 per mil. Ingen moms inblandad, som jag förstår det. På vilka konton bokför jag denna ersättning? D på 1910 och K på ...XXXX? Ska även själva (den schablonmässiga, 27 mil á 18:50 per mil) utgiften bokföras separat - och i så fall på vilka konton? K på 1910 och D på 5800? Bokföring för eget uttag är inte intressant i detta fall (möjligen som ett tredje steg, för att andra kanske önskar veta även detta moment).

7 SVAR 7
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra ersättning (Skvs schablon 18:50/mil, ingen moms inblandad) från annan enskild firma, för mil i privat bil.

Jag brukar använda konto 5618 Schablonmässig milkostnad privat personbil, som kostnadskonto på enskild firma. Annars är det ju konto 7331 men som enskild näringsidkare har man ju inga personalkostnader om man inte har anställda.
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra ersättning (Skvs schablon 18:50/mil, ingen moms inblandad) från annan enskild firma, för mil i privat bil.

Tack!
Men - är det alltså följande som gäller för själva utgiften (när jag kör med min bil)...
1910 K
5618 D
...och följande när jag får min reseersättning...
5618 K
1910 D
...eller finns det inget särskilt konto för ersättningen?
Highlighted
NY MEDLEM

Dessa två till synes så enkla händelser verkar vara väldigt svårbokförda - jag hittar inte någonstans på nätet ett enda exempel som beskriver just detta scenario, som ju måste ha skett åtminstone en gång tidigare i den svenska ekonomihistorien... Och alla svar på liknande frågor ser ut ungefär som ovan - trevliga och tillmötesgående människor skriver lättjefulla förslag, som lite svepande beskriver hur de brukar göra - men de är tyvärr lite halvfärdiga, och jag känner mig bara ännu mer förvirrad och frustrerad, eftersom jag fortfarande inte kan bokföra min - som sagt till synes så enkla - post...!? Hjälp, någon som VET och KAN!? Tack!
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!

Vi får dela upp detta då det gäller 2 olika saker. Först tar du emot en ersättning och sedan gör du avdrag för milersättning eftersom du använt din privata bil för en företagsrelaterad resa.

Det första kan bokföras som en vanlig intäkt. Den bör även innehålla moms eftersom det är en fakturerad kostnad.

Angående milersättning bokför du 5618 D och 19XX K när pengar plockas ut ur företaget. Om det inte plockas ut bokar du mot efter kapital, t ex 2010.

Hoppas detta var svar på din fråga!

/Elin
Highlighted
NY MEDLEM

TACK - dessvärre är det hela fortfarande ganska luddigt... Varför ska det vara så svårt att bokföra - när det egentligen borde vara hur enkelt som helst - och trots att man (åtminstone tycker sig) ha(r) hjärnkapacitet för betydligt mer avancerade göromål, än dubbel bokföring som har funnits i flera hundra år...?! Så här fick det bli (ingen moms har erhållits, eftersom tanken var att få ersättning för körda mil med Skvs schablon-18:50/mil, och inga pengar har tagits ut ur företaget/från företagskontot):
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

Elin är inne på rätt spår.

Eftersom ditt företag får en ersättning från ett annat företag är det inte fråga om skattefri milersättning, utan om en kostnadsersättning. Om det avtalade beloppet är 500,- exkl moms borde du fått 625,- (alltså 500,- + moms).

Kontering D 1910 625  K 3xxx 500,- K 2610 125,-

Sedan betalar du ut skattefri milersättning till dig själv

Kontering K 1910 (eller 2010) 500,- D 5618 kredit 500,-

//Tina

Highlighted
NY MEDLEM

Tack, alla!