Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Annastesi
NY MEDLEM

Re: Bokföra skattefri milersättning -eEkonomi

(uppdaterad av Annastesi ‎2021-08-26 21:50 )
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Skattefri milersättning.

Jag hittar bara konto: 7331 - skattefria bilersättningar (hittar inget konto för skattefri milersättning)
Gäller inte det kontot enbart för anställda? Jag är ju inte anställd..
Har verkligen letat runt i forumet nu ett tag, hoppas någon kan förtydliga detta.
Ska jag skapa ett nytt konto?

mvh
Anna

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Vart ska man bokföra bilkostnader för egen bil enligt schablon? Visma Enkild firm....
HAK__1
UTFORSKARE

Istället för att starta en ny tråd så fortsätter jag här och hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt scenario:

Jag har enskild firma och använder Eekonomi. Jag ska fakturera kunden för milersättning och eftersom bensinen betalades privat så undrar jag hur jag ska bokföra detta för att kunna ta ut milersättningen (och eventuellt  hur jag ska fakturera om det spelar någon roll).

Exemplet är i stort sett identiskt med de tidigare men jag har problem med att hitta rätt i Eekonomi (nyligen bytt till detta).

Tack på förhand!
Karl Wilsborn
ANSTÄLLD

Hej!

Själva utlägget som betalats med privata medel, får du bokföra via en manuell verifikation mot konto 2018 enligt denna tråden. Faktureringen mot din kund kan du sedan läsa om i denna eller denna tråden. 

/Karl
BG____
NY MEDLEM

hej,
jag har bokfört hittills milersättning på konto 5800, är det fel? måste jag ändra mina gamla verifikationer?
Om jag har förstått det rätt så ska milersättningen bokföras på 5618, vilket jag inte hittar. 
Ska jag skapa då ett nytt konto?
BG____
NY MEDLEM

jag har enskild firma och använder visma e-ekonomi. Hittade dock konto 7331. Ska man använda det?
Susan Åklundh
FD ANSTÄLLD

(uppdaterad av Susan Åklundh ‎2021-08-27 07:45 )
Hej BG,

Lämpligt konto för skattefri milersättning när du har enskild firma är 5618, finns det inte i din kontoplan kan du skapa det själv.
Nya konto skapar du under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto.

Konto 7331 används om du har ett Aktiebolag

Ha en fin helg
/Susan
JP____8
NY MEDLEM

Hej.

Om man har bokförd milersättning värje månad som ni visar och blir det dags att deklarera..

Ska man skriva in totalsumman för milersättning på deklarationen? (Det finns en ruta där man skriver det men har inte det i huvudet just nu)

Har jag fåt redan mina pengar för milersättning när jag bokförde detta?

Får jag dubbel tillbacka om jag skriver detta på dekkarationen?

Behöver jag bokföra milersättning eller räcker det med att skriva en totalsumma för alla mil på deklarationen?

Jag pratade med skatteverket förra året och dem säger att man ska inte behöva bokföra detta.

Kan ni snälla som jobbar på Visma eller nån kunnig människa svara på detta?

Tack.... håller på med deklarationen och kan inte vidare pga detta.

Jag har enskild firma och använder visma eekonomi.
JP____8
NY MEDLEM

Hej.
Om man har bokförd milersättning värje månad som ni visar och blir det dags att deklarera..

Ska man skriva in totalsumman för milersättning på deklarationen? (Det finns en ruta där man skriver det men har inte det i huvudet just nu)

Har jag fåt redan mina pengar för milersättning när jag bokförde detta?

Får jag dubbel tillbacka om jag skriver detta på dekkarationen?

Behöver jag bokföra milersättning eller räcker det med att skriva en totalsumma för alla mil på deklarationen?

Jag pratade med skatteverket förra året och dem säger att man ska inte behöva bokföra detta.

Kan ni snälla som jobbar på Visma eller nån kunnig människa svara på detta?

Tack.... håller på med deklarationen och kan inte vidare pga detta.
JP____8
NY MEDLEM

Kan ni snälla svara??
KjellP
CHAMPION

Du får inte använda båda metoderna.

1. Ta ut milersättning med 18.50 per mil efter körjournal. D 5618 och K 1930 (om du gör en banköverföring på summan. Detta blir då en kostnad direkt i din firma och belastar resultatet.

eller

2. För en körjournal och gör avdrag i deklarationen under justeringar av företagets resultat.