Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
SandraS83
NY MEDLEM

Re: Bokföra skattefri milersättning -eEkonomi

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ang skattefri milersättning.

Hejsan! jätte dum fråga från en som är helt grön.Har nyligen startat enskild firma. Jag har läst mig till att man kan ta ut den skattefria milersättningen från företagskontot. Min fråga är redovisar jag den totala summan endast en gång per år i min skattedeklaration?  MVH SandraS83
JP____8
NY MEDLEM

Tack så mycket för svaret, jag kommer inte att göra en banköverföring, tänkte lämna pengarna i företaget.

vilken konto blir det då?

Tack i förhand.
KjellP
CHAMPION

Hej igen!

Ursäkta sent svar, har varit bortrest.

Svaret på din fråga är att du då inte alls bokför detta.
För en noggrann körjournal och använd den vid din deklaration. I NE-bilagan där du gör justeringar av firmans resultat räknar du ut reseavdraget och för in detta på R13 och vid punkt 2 under övriga kommentarer.

Lycka till!
JP____8
NY MEDLEM

Tack så mycket för hjälpen Kjellp.
Snäll av dig
JP____8
NY MEDLEM

Hej Sofia skulle du kunna hjälpa, vi får bara likes
JP____8
NY MEDLEM

Ursäkta mig KjellP, uppgifter för parkering och trängselskatt ska bokföras eller ska det går i samma summa för milerersättning i deklarationen.
Hoppas du fattar vad jag menar.

Tack i förhand.
KjellP
CHAMPION

Parkeringsavgifter och trängselskatt under tjänsteärenden är avdragsgilla i firman, så där bokför du lämpligen på D 5690 - övriga bilkostnader. Antingen tar du ut summan från bankkontot K 1930 eller om du låter pengarna vara kvar i firman blir det en egen insättning K 2018.

Men som tidigare bör du ha bra underlag till att motivera avdragen.
JP____8
NY MEDLEM

Tack så super mycket KjellP, har du tid för en till fråga 😉  ??
hur bokför jag trängselskatten om  till exempel trängselskatten för nov och dic-2017 betalades feb 2018, jag bokför det via manuellt verifikation och med datum de drog pengar ifrån min privata konto och mot konto 2018 (betalad med privata men lämnar pengarna på företaget).
Påverkar det 2018s resultat (fel) aså blir det fel för att jag betalar kostnader från 2017 med pengar från 2018.??

hoppas du kan hjälpa mig och inte tröttnat med massor med frågor.

tack Igen.
KjellP
CHAMPION

Hej igen efter helgen!

Om du ska göra helt rätt bör du bokföra kostnaden antingen som en leverantörsskuld över årsskiftet eller en upplupen kostnad.

Sista december bokför du trängselskatten på D 5690 och K 2440 om du fått fakturan utställd på 2017, eller K 2998 när du känner till kostnaden men inte fått fakturan. Då kommer kostnaden att belasta rätt år.

När du sen betalar skulden bokför du D 2440/2998 mot K 2018.

Hoppas du förstod.
JP____8
NY MEDLEM

Hej KjellP tack för din hjälp.

Bilen är privat, ska jag ändå lägga in fakturan som en leverantörsskuld?
det finns även privata resor på fakturor jag brukar få.

Du skriver också "När du sen betalar skulden bokför du D 2440/2998 mot K 2018."

Om jag lägger in fakturan som en leverantörsskuld säger vi i december 2017 (när jag får den ) och den blir betald jan 2018, fixar det inte programmen själv det (att skulden tillhör 2017 och jag inte behöva stämma av något).

hoppas du kan hjälpa mig och fattar vad jag menar.

tack så mycket KjellP.