Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra skattefri milersättning

Hej,

Efter en hel del sökande bestämmer jag mig för att fråga istället och hoppas på ett utförligt förstående svar! Jag är väldigt ny när det kommer till bokföring.

Jag har använt min privata bil för företagets resor och tänkte nu bokföra det och betala pengarna till mitt privata konto.

Hur bokförs detta bäst? Genom manuell verifikation?

1930 - Debet?
XXXX - Kredit?
eller tvärtom? 

Vill ta pengarna ifrån företagetskontot . 

Ser fram emot hjälp
tack på förhand

Nichlas

1 GODKÄNT SVAR
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Eftersom du tar pengar från företagets bankkonto ska du kreditera konto 1930. Lämpligt konto för debitering av skattefri milersättning är 5618 om du driver enskild firma eller 7331 om du har aktiebolag.

Visa lösning i originalinlägg

43 SVAR 43

Nu är jag ingen expert hur eEkonomi fungerar. (Jag jobbar i Administration).
Men vad jag förstår ska då programmet själv hantera konteringen över årsskiftet vid leverantörsskuld.

Enligt mig kan du lägga in fakturan för trängselskatt på företaget, men se till att du har en riktigt gjord körjournal för att stödja de kostnader du har för tjänsteresor. De privata avgifterna får du då bokföra som ett eget uttag på konto 2013.

Fortsätt du att bokföra tjänsteresorna som du gjort. Trivs du med det sättet är det bäst för dig.

SandraS83
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ang skattefri milersättning.

Hejsan! jätte dum fråga från en som är helt grön.Har nyligen startat enskild firma. Jag har läst mig till att man kan ta ut den skattefria milersättningen från företagskontot. Min fråga är redovisar jag den totala summan endast en gång per år i min skattedeklaration?  MVH SandraS83