Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
UTFORSKARE

Bokföra slutlig skatt/tillgodoförd debiterad preliminärskatt 180101-181231

Jag har alltid haft ett högre belopp i Tillgodoförd debiterad preliminärskatt än Slutlig skatt.

Då Skattebeskedet kommer i början på december så har jag alltid bokfört det så här:

1630K slutlig skatt

1630D deb prelskatt

2510D slutlig skatt

2510K deb prelskatt

I Skattebeskedet som jag nu fått är Tillgodoförd preliminär skatt lägre än Slutlig skatt:

"Belopp som måste finnas på ditt skattekonto på förfallodagen den 12 mars 2020:      51 705 kr".

(Jag har beloppet på Skattekontot)

Jag undrar om jag måste göra någon bokföring ang detta nu, eller om det är den 12 mars 2020 som jag ska göra bokföringen enligt ovan?

Hoppas att någon kan hjälpa mig 🙂 Tack på förhand!

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
Highlighted
UTFORSKARE

Svar: Bokföra slutlig skatt/tillgodoförd debiterad preliminärskatt 180101-181231

Transaktionen på ditt skattekonto kommer att ske den månaden som skatten förfaller till betalning. Det är bra om bokföring och skattekonto stämmer överens. Du avvaktar därför med att bokföra det till transaktionen sker, dvs i mars 2020

Visa lösning i originalinlägg

2 SVAR 2
Highlighted
UTFORSKARE

Svar: Bokföra slutlig skatt/tillgodoförd debiterad preliminärskatt 180101-181231

Transaktionen på ditt skattekonto kommer att ske den månaden som skatten förfaller till betalning. Det är bra om bokföring och skattekonto stämmer överens. Du avvaktar därför med att bokföra det till transaktionen sker, dvs i mars 2020

Visa lösning i originalinlägg

Highlighted
UTFORSKARE

Tack Carina för hjälpen 😄