Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra slutskattebesked?

Hej,

Jag har i dagarna fått slutskattebeskedet för 2018 och undrar nu hur jag ska bokföra detta för aktiebolag. Slutlig skatt för beskattningsår 180101-181231 är 59 444 kr och tillgodoförd debiterad preliminärskatt är 62 472 kr.

Är nedanstående korrekt?

(med bokföringsdatum 2019-12-01)
2518 62472 K
2512 59444 D
1630 3028 D

Med vänlig hälsning
Paul

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
Highlighted
CHAMPION

Svar: Bokföra slutskattebesked?

Det ser korrekt ut, om skulden är bokad på 2512 sen bokslutet och inte kvittades mot prelbetalningar under 2018. Det gäller att boka bort på de konton saldona ligger på. Och även stämma av ev särskild löneskatt. 

Visa lösning i originalinlägg

6 SVAR 6
Highlighted
CHAMPION

Det ser korrekt ut, om skulden är bokad på 2512 sen bokslutet och inte kvittades mot prelbetalningar under 2018. Det gäller att boka bort på de konton saldona ligger på. Och även stämma av ev särskild löneskatt. 

Visa lösning i originalinlägg

NY MEDLEM

Tack för svar Annica! Jag har nu bokfört detta. Men saldona på 2512 och 2518 är inte noll efter bokningen, som de ska vara enligt en del svar jag läst på nätet. Men ska de verkligen vara det? Under 2019 har jag debiterat F-skatt löpande på 2518. Men slutskattebeskedet gäller för 2018.

Highlighted
CHAMPION

All F-skatt du betalat under 2019 och som avser 2019, dvs inte den första som ju är sista för 2018, ska du ha kvar på 2518.

Om du har belopp kvar på 2512 måste du kolla om det kan vara så att bolagsskatten blivit annorlunda än i bokslutet, om det ingår särskild löneskatt eller fastighetsskatt  i det slutliga beloppet som då ligger på annat konto än 2512.

Highlighted
NY MEDLEM

Hej igen,

Saldot på 2518 är nu 199 894. Det jag betalat in hittills för 2019 är 114 490, vilket ska vara det korrekta saldot på 2518? Det är en skillnad på 85 404. Jag misstänker att jag gjort något fel tidigare år.

Saldot på 2512 är 110 897,47. Mitt aktiebolag har ingen särskild löneskatt eller fastighetsskatt.

Finns det någon enkel lösning på mitt problem? 🙂

Highlighted
CHAMPION

För det första ska det aldrig vara några ören på ett skatteskuldskonto, skatten är alltid hela kronor! Så det måste du utreda. 

För att gå vidare måste du kontrollera beräkningarna i bokslutet för 2018 - där ska finna spec hur beloppet på 2512 är beräknat, dvs hur stor skulden för 2018 beräknades vara och om det låg något äldre belopp kvar obetalt. Om ditt slutskattebesked stämmer med skattekostnaden för 2018 är det troligen något äldre som ligger kvar på det kontot. Du får nog dessutom pricka allt som bokförts på båda kontona under 2019 så att allt stämmer. Lyckas du inte få till det rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult för hjälp. 

Lycka till!

Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Stort tack för all hjälp Annica! 

Med vänlig hälsning

Paul