Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra som förbrukningsvara eller inköp av vara? -eEkonomi

Hej!Har senaste tiden börjat fundera på om jag bokfört vissa fakturor rätt. Jag utför stenspräckning vilket såklart är en tjänst men för att utföra tjänsten förbrukar jag krutpatroner vilka står specade som parti på fakturorna jag skickar, jag kan inte sälja bara patroner pga tillstånd och behörighet. när jag bokfört inköp av patronerna har jag bokfört som inköp av vara 4010, har inget lager utan jag köper ett visst antal inför varje jobb. Så min fråga lyder, vilket konto blir bäst att bokföra mot,Inköp av vara eller förbrukningsmaterial.Tack på förhand!Mvh
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den direkta kopplingen mellan din tjänst du säljer och patronerna som är en förutsättning för din sålda tjänst gör att jag tycker att 4010 passar mycket bra. En direkt kostnad

mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tycker att man kan se det så här: Om du fakturerar kostnaden för patronerna explicit, dvs så att de syns på fakturan, då kan man betrakta dem som varor, dvs 4010. Men om du bakar in dem i ditt pris för tjänsten så menar jag att de är att betrakta som förbrukningsmtrl, dvs 5460. Jag menar att att allt man bokför på 4010 bör kunna följas upp så att man kan spåra varje vara och se vilka som ligger i lager och vilka som har sålts till kund.
Jag kanske har helt fel! Hur gör exv vvs-entreprenörer med alla sina rördelar, mm? Är det vanligt att man bokför sånt på 4010 eller 5460? Vore intressant om någon ville  ge lite info.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det som avser "försäljning" ska gå på 4010. 5460 är mer om man köper grejer man behöver till sin verksamhet som inte inblandar en kund, såsom hushållspapper, glödlampor, motorolja etc. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Isoe
Om du googlar orden "direkta kostnader" och "indirekta kostnader" får du en vägledning i begrepp som är vanliga inom bokföring/redovisning. Då kan du också kan bilda dig en egen uppfattning.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för samtliga svar! jag fortsätter att bokföra mot 4010. Visst är det förbrukningsvara men det är också vara som indirekt säljs till slutkund med påslag. Det skulle säkert gå prima att baka in materialet i arbetet men det känns bättre att speca allt på fakturorna så kund ser vad denne betalar för, finns för många "timtjuvar" därute.

Mvh