Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

giselab
MEDLEM

Bokföra stöld från företagskortet, som ersatts av banken?

Min företagsresa hade en trist start då jag igår blev bestulen. Händelsen är polisanmäld och pengarna har ersatts av banken - allt gott så. Jag funderar hur jag ska bokföra detta, om jag måste bokföra det alls? Jag hade gjort en egen insättning av pengar till mitt företagskonto, 15000 kr. Dessa stals, tre uttag om 5000 kr. Men idag betalade banken ut de 15000 tillbaka till mig.

 

Det är alltså också egentligen mina egna pengar och inget som ska räknas med i resultatet i slutänden. 

Innan detta har kontot haft två händelser: insättning av 2000 kr och köp av Visma, dessa har jag redan bokfört tidigare.

 

Men min fråga nu är hur jag bokför de här 15000 och om stölden måste bokföras alls eller om jag kan hoppa över det när pengarna nu ändå är tillbaka.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Gisela,

Fy vad tråkigt att sådant ska behöva hända men jag är glad över att du fått dina pengar tillbaka. Min rekommendation är att du bokför samtliga transaktioner som skett på företagskontot både dina egna insättningar, bankens ersättning och alla uttag som skett. Lite osäker på om du hade planer på att ta ut de 15 000 kr som du gjorde en egen insättning av så jag skrev med en kontering för säkerhets skull.

 

För att särskilja den fordran som du behöver boka upp kan du kopiera konto 1680 Kortfristig fordran och döpa om det nya kontot till något i stil med Fordran kortbedrägeri. 

 

För att bokföra egen insättning i en enskild firma 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 15 000  
2018 - Egna insättningar 

 

15000

 

För att bokföra kortbedrägeriet 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   15 000
168x - Fordran kortbedrägeri 

15 000

 

 

För att bokföra ersättningen från banken

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 15 000  
168x - Fordran kortbedrägeri 

 

15000

 

För att bokföra eget uttag från en enskild firma

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   15 000
2013 - Eget uttag 

15 000

 

 

Har du några följdfrågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig.

/Tinna