Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra tävlingsverksamhet och kortbetalning

Jag har ett konto där jag för över inbetalningar som avser korttransaktioner i vår idrottsverksamhet. Detta vill jag använda som "transportkonto" tills jag vet hur mycket respektive verksamhet ska ha. Vi säger att detta konto heter 3900. Nu ska jag flytta 10000 kr till en tävlingsverksamhet som har konto 3901 men ska även betala ut 4000 kr till klubben som arrangerade tävlingen. Hade tänkt ha ett tävlingskostnadskonto men det funkar ju inte med debet och kredit då. Hur bokför jag det här?

18 SVAR 18
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Jag är inte helt med på vad du menar men jag tänker att det blir två olika transaktioner.

När du flyttar intäkten tänker jag att du krediterar 3900 och debiterar 3901.

Sen är frågan lite hur du gör utbetalningen till klubben som arrangerade tävlingen. Får du en faktura från dem eller finns det något underlag? Om du gör en betalning så minskar det ju pengar från exempelvis ditt bankkonto med konto 1930 och då har du det i kredit. Samtidigt är det en kostnad som ökar och därför väljer du ett kostnadskonto i debet. På så sätt borde det balansera.

Bara återkom om det är så att jag missuppfattat något eller om du har fler funderingar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Tack för svar.
Jag har redan gjort en verifikation där jag "flyttat" pengarna från 1930 till 3900 för att veta vilka pengar som är de pengar som avser kortbetalningar.
Det kanske var fel?

//Jennie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag skulle behöva lite mer information för att kunna avgöra om den bokningen är korrekt. Det vore bra om du kunde specificera hela flödet och hur du bokfört de olika stegen.

Så återkom gärna med lite mer information så ska vi nog få ordning på det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Ska försöka beskriva vad jag vill göra.

Jag har fått in betalningar på konto 1931.
Därifrån vill jag flytta ett belopp till ett ”transportkonto” för att sedan flytta dem till respektive tävling så snart jag fått information om dem.

Så jag har flyttat t ex 10 000 kr från 1931 i kredit till 3900 i debet.

När tävlingen väl har varit så vill jag flytta 8 000 kr till 3901 som är Tävling A:s konto
Samtidigt betalar jag ut 2 000 kr av dessa ursprungliga 10 000 till klubben som har arrangerat tävlingen. Och det blir ju en kostnad för mig och då har jag angett t ex 4011 som konto. Men det blir ju helt fel.

Och när jag har försökt bokfört så har jag ju försökt ta det de 10 000 kr från konto 3900.

Är du med på vad jag vill försöka göra?

Jag vill alltså märka vissa belopp som kommer in för specifika verksamheter.
Och innan jag vet vilka belopp som avses vill jag ha dessa pengar vilande någonstans.

Tack på förhand.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När du bokför något har du alltid ett motkonto för att händelsen ska balansera. Vilket motkonto använde du i första läget när du bokförde inbetalningen till 1931?

Du flyttar ju egentligen aldrig några pengar från 1931 till 3900, eftersom pengarna finns kvar på banken. Men jag antar att du bokfört en intäkt i första läget när pengarna kom in. Det är i så fall intäkten du kan flytta från det första kontot till 3900. Sedan när du vill flytta intäkten till slut till rätt konto bokför du enligt mitt första svar, minska 3900 och öka det rätta kontot.

När du betalar ut 2000 kr tar du pengarna från banken, alltså 1931 och samtidigt ökar kostnaden på 4011.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Menar du så här. Se bifogade bilder.
Då har jag inte för mycket pengar på 3903 då?

//Jennie
Fd medlem
Inte tillämpbar

För 4040 har ju inget med 3903 att göra.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag vet fortfarande inte riktigt om jag är helt med men jag ska förklara steg för steg hur jag tänker att du menar. Nu räknar jag inte med någon moms och att ni bokför enligt kontantmetoden.

När du får in pengarna så är det till ditt bankkonto och konteringen skulle se ut enligt följande.

1930 i debet
3900 i kredit

3900 väljer du tills vidare bara eftersom du ännu inte vet vilket intäktskonto du vill använda.

Sedan när du bestämt intäktskonto flyttar du intäkten från 3900 till rätt konto. som du visar enligt din bild.

När du betalar en utgift minskar pengarna på banken och samtidigt får du en kostnad i föreningen. Där stämmer din bild också i så fall.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Tack för hjälpen. Nu blir det nog rätt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Om du vill slippa att blanda in ett kostnadskonto kan du lägga pengarna på ett balanskonto istället, tills du vet hur du ska fördela dem. Det bör i så fall vara ett skuldkonto.
När du får pengarna bokför du

1931/2XXX 10 000,-

När du vet hur det blir i slutändan bokför du
2XXX/3901 8 000,-
2XXX/1931 2 000,-

Då har du kvar en intäkt på 8 000,- på tävlingen, 8 000,- på banken och skuldkontot är 0,-. Då är det också lättare att hålla reda på om du har några pengar att fördela eftersom skuldkontot i slutändan alltid ska vara 0,-.

//Tina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Det var nog kanske det jag var ute efter.
Tack för svar.

//Jennie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
ska försöka rätta upp mina verifikationer nu enligt Tina H:s svar ovan.
Det ser rätt rörigt ut när man tar ut rapporter med strukna rader osv.
Borde jag göra om bokföringen, har 120 verifikationer. Eller spelar det inte så stor roll, revisorn tittar väl mest på balans/resultatrapport. Vad är er erfarnhet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, undrar även om jag inte borde använda kostnadskonto iaf, hur kan jag annars följa upp mina kostnader för tävlingen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Vet inte om jag missförstod din fråga. Om du har kostnader ska du bokföra dem också.
Är dina kostnader det du betalar ut till arrangerande klubb?
Är dina intäkter det du får in minus det du betalar ut till arrangerande klubb?

//Tina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Precis. Kan vara t ex 10 000 kr in och då ska 2000 kr betalas till klubben som en kostnad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då bokar du D 1931 och K 3901 när du får pengarna och sedan K 1931 och
D 40XX när du betalar ut till arr klubb.
Då har du en intäkt på 10 000 och en kostnad på 2 000 vilket ger ett resultat på
8 000,-.

(Om du ändå vill använda balanskontot för att hålla reda på vilka tävlingar som fortfarande inte är fördelade kan du boka intäkten D 1931 K 20XX när du får pengarna och sedan boka om den D 20XX K 3901 när du fått "sluträkningen". Det blir dock ändå hela intäkten som till slut hamnar på 3901, varför det kanske är enklare att hantera den delen i ett excel-ark.)

Vad gäller ombokning eller inte tycker jag du ska fråga revisorn. Min erfarenhet är att valda revisorer i föreningar sällan vet vad de håller på med 🙂 men er kanske gör det. Eller så kanske ni har en auktoriserad revisor och då har han säkert synpunkter.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för alla svar.

Om jag nu har lagt inkomna 10000 kr tillfälligt på ett konto 20XX skulle då en verifikation kunna se ut så här när jag väl vet vilken tävling som ska ha pengarna utbetalda (8000 kr) och 2 000 kr som blir kvar:

D20XX 10 000 Där jag lagt pengarna innan jag vet vilken tävling som ska ha vad.
K1931 8 000 Faktiska utbetalningen
D4041 8 000 Kostnad för tävlingen
K3901 2 000 Intäkt för tävlingen

Blir det rätt då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Själva konteringen ser riktig ut.

Däremot har du vänt på beloppen nu enligt tidigare exempel. Tidigare har du skrivit att 2000 kr ska vara kostnaden för det du betalar till arrangerande klubb och återstående 8000 kr blir en intäkt, nu är det tvärtom i ditt exempel. Anar att du har koll på läget men skriver det för säkerhetsskull ändå så det inte blir nån miss.