Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra telefonkostnader m m

Ni som är proffs, kan ni hjälpa en amatör. kan man bokföra tex smartphone, internet, kontor hemma, eventuella rede kostnader som kunden betalar , osv.... i tex övriga externa kostnader  min inte flik/kolumn koden eller bokföringskoden....

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Första meningen i frågan förstod jag. En telefon är tillåtet att ha på firman för hur annars ska man kunna sköta verksamheten. Du behöver också internet och har du kontor hemma, kan du till viss del dra kostnader för det också.

Kostnader för telefon går mot konto 6212, internet skulle jag lägga på 6230. Hör med SKV om hur du kan beräkna fram kostanden du har för ett kontorsrum i hemmet. Om du tar kostnader för en resa till en kund och kunden skall betala, tar du kostnaden på avsett konto för det. När du sedan fakturerar kunden lägger du till en rad på fakturan och talar om att resekostander är si och så mycket. Intäkter läggs på ett konto som börjar på 3.

Ett bra sätt att kika på vilka konton som kan användas är att gå till bas.se och ladda hem en kontoplan där.

Del två av din fråga förstod jag inte, är jag rädd...

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack det var det kag var ute efter, det just vilka konton som jag kan använda mig utav! I det förenklade bokslutet i pappersform har jag summerat just tex mobil internet och liknande kostnader som är för att hålla igång firman har jag skrivt allt spnt i övriga externa utgifter. Hoppas det rätt bara. Är ny här och vill lära mig Vilka konton jag kan använda mig av vid eventuella avdragsgilla utlägg.....