Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra tullavgift och transport

Hej Hej,

Jag har en faktura: 

Total beloppet= 49790 kr

Tullavgift= 43441 kr

VAT/moms= 1270 kr

Mellan skillanden det är transport kostnaden också.

vilken konto nr man kan använda? hur mycket beloppet credit och debitera då kam kan gå vidare att bokföra.

Thanks in advance need little help pls if någon kan hjälpa mig.

MVH

Nadeem

0735219702

Konto bild.jpg

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Nadeem, 

Om jag förstår det hela rätt så är detta en import. Jag tänker att du kan läsa vår artikel Så bokför du importen, det är en väldigt bra början och vi hänvisar även där till vårt användartips Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU. Detta användartips ger också mycket bra information om hur denna typ av inköp ska bokföras och hanteras. 

Vi börjar här, skulle du sedan ha följdfrågor är du självklart välkommen att återkomma. 🙂 
Trevlig helg! 
/My 

Hej jag är speditör och tar hand om ekonomi på C.R.T. Sweden AB. Har bytt ekonomi system från compact till Visma smart. Ser att mina artiklar hamnar på fel konto.  Jag har artikel 210 som är försäljning tjänst utanför EG momsfri. Ser nu att när jag fakturera Svensk kund så hamnar den på konto 3044 när den ska vara på 3045. För det är ju ingen skillnad om det är Svensk eller utländsk som ska betala kostnaderna när det är 3dje land.

Kommer att bli fel när vi gör momsdeklaration. Ser också att på Artikel 998 + 999 som är tull och moms när man gör import förtullning den hamnar i konto 3 där kan den aldrig hamna jag har att den ska vara i 2444. Hoppas Ni kan ändra till rätt konto.

Hej Tussan123Katt!

Om du tycker artiklarna hamnar på fel konto så kan du själv välja vilka konton du vill använda genom skapa en egen artikelkontering. Vi har ett bra hjälpavsnitt i vår skrivna hjälp om hur du lägger upp en ny artikelkontering som jag tror kan hjälpa dig!

Om något känns oklart eller om du har fler frågor är du alltid välkommen in till oss på forumet igen!
Trevlig helg!

/Tinne