Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra upplupen kostnad

Jag bokade en upplupen kostnad för föreläsning:

4152 debet 8000 kr

2990 kredit 8000 kr

Sen skulle jag göra motsatt på det nya året,

4152 kredit

2990 debet.

Sen när fakturan kommer blir det som vanligt

1930 kredit det faktiska beloppet

4152 debet det faktiska beloppet.

Men nått går snett, jag har klarat av den första biten på föregående år som en manuell verifikation, men sen sak jag då göra den motsatt också men det går inte.
Vad gör jag för fel?

1 GODKÄNT SVAR

Du ska precis som du skriver göra denna som en manuell verifikation och jag har återskapat detta hos mig, vilket går bra. 

När du skapar verifikationen så ska du alltså vända den förra verifikationen du lyckats skapa, du tar alltså upp ditt kostnadskonto 4152 och krediterar beloppet och debiterar beloppet på konto 2990. Jag har en bild som visar hur verifikationen bör se ut, i mitt exempel använde jag dock kostnadskonto 4000 men principen blir ju samma. 🙂 
upplupen kostnad.PNG

Du lägger alltså in saldot manuellt i kredit/debetrutorna. Skulle problemet kvarstå så får du gärna återskapa det hos dig och ta en bild, beskriv gärna tillsammans med bilden mer exakt vad du upplever blir fel. Så tar vi en till titt på det tillsammans! 🙂 
/My 

Visa lösning i originalinlägg

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

Här behöver jag nog mer information. När du säger att det går snett, får du något felmeddelande då eller vad sker mer exakt? 
Själva verifikationen borde ju gå att utföra precis som verifikationen förgående år men tvärtom och jag kan inte se något fel i dina konteringar. 

Återkom gärna så ska vi kika på det, har du en bild/ skärmklipp på problemet som uppstår som kan underlätta får du gärna lägga in den också. 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Så här såg den manuella ut förra året:

Sen gick jag in i årets och skulle lägga upp en omvänd då. 4152 som kredit, inga problem men 2990 blev bara 0 och då tordes jag inte gå vidare eftersom jag trodde det skulle stå -7300 och + 7300 liksom...
Jag har ingen skärmdump och jag såg inget felmeddelande heller...
Det borde ju inte spela någon roll att jag gör den som en manuell verifikation?
Christina

Du ska precis som du skriver göra denna som en manuell verifikation och jag har återskapat detta hos mig, vilket går bra. 

När du skapar verifikationen så ska du alltså vända den förra verifikationen du lyckats skapa, du tar alltså upp ditt kostnadskonto 4152 och krediterar beloppet och debiterar beloppet på konto 2990. Jag har en bild som visar hur verifikationen bör se ut, i mitt exempel använde jag dock kostnadskonto 4000 men principen blir ju samma. 🙂 
upplupen kostnad.PNG

Du lägger alltså in saldot manuellt i kredit/debetrutorna. Skulle problemet kvarstå så får du gärna återskapa det hos dig och ta en bild, beskriv gärna tillsammans med bilden mer exakt vad du upplever blir fel. Så tar vi en till titt på det tillsammans! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det löste sig!!
Tusen tack för hjälpen!!!

Christina