Vilket konto bokför jag utbildning på? Hälsningar Ingela
Löst! Gå till lösning.
Hej
Använd 7610 Utbildning
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack för hjälpen 🙂
Beror även lite på vilken företagsform du har och vilken typ av utbildning det är. I Enskild firma så är t.ex. i princip inga grundutbildningar avdragsgilla. I AB så kan utbildningen vara förmån.... Så det finns lite fler faktorer att tänka på än bara kontot... men allt det kanske du redan har koll på... Lycka till!
Jag utbildar mig som hundinstruktör och är det avdragsgillt ?
Om det inte är avdrags gillt gäller då 7610?
Hej!
Tack för din fråga. Som AccountantfromHell_singland skrev så beror det på vad du har för företagsform och vilken typ av utbildning det är om det är avdragsgillt eller inte så det är tyvärr lite svårt att svara på. En sorts utbildning kan vara avdragsgill i ett företag medan det är ej avdragsgillt i ett annat företag. För säkrast svar så bör du kontakta Skatteverket, men du kan läsa mer om vilka kriterier som finns för att en utbildning skall vara avdragsgill är här: Utbildningskostnader
Det kan också ibland vara förmån på utbildningen om det skulle vara avdragsgillt så det kan också vara bra att kolla upp med Skatteverket.
Om det inte skulle vara avdragsgillt så hade du kunnat använda konto 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader alternativt 2013 egna uttag om du skulle vara en enskild firma.
Ha det fint!
/ Josefine
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.