Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

LouiseB
MEDLEM

Bokföra utbildning

Jag ska gå en utbildning och har fått en återbudsplats vilket innebär att jag ska betala kursavgiften genom att föra över från mitt företagskonto till den andra personen (ej kursannordnaden).

1. Hur bokför jag detta?

2. Hur gör jag med underlag/verifikation? I vanliga fall hade det ju varit kvittot från kurs arrangören.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Du behöver på något sätt skaffa ett underlag till detta, även om det är en privatperson som du skall betala till. Detta för att kunna styrka kostnaden/köpet. Jag skulle säga att det låter mer som att du köper utbildningen av den som lämnade återbud, vilket även borde betyda att ditt köp anses som att det gjorts av en privatperson och man har därmed ingen momsavdragsrätt på det. I sådana fall så skulle jag säga att ett kontantkvitto mellan dig och privatpersonen räcker då ingen moms får dras ändå. Om du på något sätt kan få ett kvitto från kurs arrangören som är utställt till ditt företag så kan du däremot dra momsen. Utbildning som är avdragsgill kan bokföras mot tex 7610 Utbildning om du har ett AB och ett 65XX/69XX konto, tex 6590 om du har en enskild firma. 

Värt att tänka på är att all utbildning är inte avdragsgill, så jag rekommenderar dig att kika på Skatteverkets vägledning om utbildningskostnader om du inte redan gjort det för att dubbelkolla om just denna utbildningen får lov att tas på företaget. 

Ha det fint!

/ Josefine