Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
jb98__
UTFORSKARE

Bokföra utdelning

Har läst många trådar om att bokföra utdelning i detta forum. Nu har jag kommit fram till att jag gör så här:

Tog ut hela föregående års(2016) vinst i mars(2017) efter bolagsstämman och bokförde hela summan(vinsten) så här:

2098 debet,   2898 kredit.

Därefter 1930 kredit, och 2898 debit

Har jag gjort rätt eller är det några ytterligare bokningar jag skall göra innan bokslutet?

6 SVAR 6
VictorMagnusson
ANSTÄLLD

Re: Bokföra utdelning

Hej,

Kontona du använder är helt korrekt, jag gör ett litet tillägg och kanske har du redan gjort den bokningen och i sådant fall är det bara att köra på med dina bokningar.=) I mitt exempel har jag gjort en vinst på 200 000:- och delar ut 50 000:-

Jag flyttar årets resultat
2099 Debet 200 000:-
2098 Kredit 200 000:-

Det jag inte ska dela ut, bokar jag om till 2091

2098 Debet 150 000:-
2091 Kredit 150 000:-

Utdelningen precis som du skriver

2098 Debet 50 000:-
2898 Kredit 50 000:-

Utbetalningen av utdelningen, precis som du skriver

2898 Debet 50 000:-
1930 Kredit 50 000:-

Bra jobbat och ha en fin dag.

/Victor
jb98__
UTFORSKARE

Ok, då förstår jag. Tack för hjälpen
siamak_sir
NY MEDLEM

Hej,

Det är första gången jag hanterar ett bokslut och i och med det också betalar utdelning och har några frågor.

1. Det du skriver nedan verkar vara fyra steg, men kan man göra de tre (3) första stegen i samma verifikation för att sedan bokföra den sista (själva utbetalningen) i en separat verifikation? 

2. Är det bara att skapa en ny verifikation under "Bokföring"?

3. Min redovisningskonsult har hanterat mitt bokslut, och jag kan se att jag har årets resultat i konto 2099. Kan jag följa de här stegen som du visat?

Alltså i erat exempel, är årets resultat i konto 2099 också?

Därefter flyttar ni resultatet till 2098, för att sedan dela upp ej utdelat (2091) och utdelat (2898)?

Tack på förhand!

My Janhall
MODERATOR

Hej! 

1. Ja det går bra, det viktigaste är att det bokförda saldot på kontona blir korrekt
2. Det stämmer, under Bokföring - Verifikationer 

3. Ja, årets resultat i ett aktiebolag bokförs på konto 2099 och 8999, mer exakt bokning kan du se i vårt användartips Bokföra årets resultat. Det är alltså detta resultat som ombokas och flyttas enligt instruktioner ovan och den hanteringen verkar du ha bra koll på. 

Hoppas detta klargör de frågetecken som uppstått! 🙂 
/My 

siamak_sir
NY MEDLEM

En sista fråga som jag inte tänkte på.

Om man använder exemplet ovan: Summan 50.000kr som ska betalas som utdelning som man ska överföra till konto 2898, ska det vara inklusive skatten? (Jag har betalat ut skatten från aktiebolaget och inte som privatperson) 

Om ja, då tolkar jag att man ska göra följande i sista steget i ovan exempel:

För den faktiska utdelningen som betalas ut till ens konto:

50.000*0,8

2898 Debet

1930 Kredit 

Och då blir frågan, var konteras skatten (50.000*0,2) som kommer i samband med bokföringen av arbetsgivaravgifterna?

My Janhall
MODERATOR

Jag hittade tråden Hur bokförs utdelning till ägare med 20% skatt?, den ger bra svar på dina följdfrågor. Skatten är alltså inget som normalt tas upp när den egna utdelningen bokförs, det är ägarens privata kostnad. Om ni väljer att ta upp den via en löneutbetalning så kan ni kontera skatten på konto 2710 - Personalskatt

/My