Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra utlägg en anställd gjort för flera månader sedan?

Behöver lite hjälp. Jag har fått en bunt kvitton gällandes utlägg en anställd gjort på sitt privata kort. En del är från 2018. Ytterligare en anställd lämnade in kvitton på inköp till företaget som gjorts på hens privata kort i februari. Nu har min chef betalat ut pengarna till de anställda och nu ska jag bokföra detta. Hur i hela friden gör jag nu? Totala summan på de båda anställda är ca 4000. Det är inköp av varor samt en hyrbil.

2 SVAR 2
LW -60
UTFORSKARE

Om det funkar, lägger du in kvittona för 2018 på räkenskapsåret 2018. Det var ju inte så länge sedan den var december, så om inte bokslutet är fixat och klart så lägg in det på 2018. Motboka ett skuldkonto för personal, typ 2829. Är december låst, lås upp det...

Kvittona för 2019 lägger du upp på samma sätt på "rätt" dag för transaktionen.

På det datum sedan, som utbetalningen skett, bokar du i kredit uttag från banken (eller handkassan) och sedan motbokar du 2829. 

Efter det, är kontot 2829 tomt, kvittona bokförda på rätt år och ditt självbefinnande mycket bättre (för jag gissar att du som jag får spader på dessa kvitton som legat månadsvis utan att redovisats).

Lycka till!

Mvh Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar 🙂 Ja det blir verkligen struligt när kvittona kommer in så sent. Jag är ny i den här rollen och sådana här uppgifter gör att pulsen går upp lite. Men jag ger mig på detta nu och hoppas det blir bra i slutänden 🙂