Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-01-11 11:27 )
  • 10 Svar
  • 3 gilla
  • 11234 Visningar

I det här inlägget går vi igenom att bokföra friskvård och friskvårdsbidrag. Vi går även igenom hur du bokför friskvård i ett aktiebolag. 

 

Du som är arbetsgivare kan erbjuda dina anställda upp till 5000 kronor per år i friskvårdsbidrag som skattefri förmån. Om arbetsgivaren betalar friskvård direkt till t.ex. gymmet går gränsen för skattefritt friskvårdsbidrag vid 5000 kronor per år. Skulle du som arbetsgivare ändå vilja erbjuda den anställde ett högre belopp så kan det vara bra att känna till att den anställde då beskattas för hela beloppet. Det är alltså inte endast den del av beloppet som överstiger 5000 kronor som beskattas. 

Skulle den anställda däremot själv betala gymkortet och lämna in kvitto för utlägget så kan den anställda betala för mer än 5000 kronor och få ersättning för 5000 kronor utan att bli förmånsbeskattad. 

 

Vill du lära dig mer om friskvårdsbidrag? Läs inlägget Friskvårdsbidrag 2024 - boosta hälsan med friskvård

 

Vem kan få friskvårdsbidrag?
Friskvård och skattefri motion är något som endast gäller för företagets anställda, med det sagt personer som får lön från företaget och som betalar skatt. Bra att känna till är att ägare i ett aktiebolag räknas som anställda i sitt bolag och får göra avdrag för friskvård. Det får däremot inte ägare i en enskild firma eller ett handelsbolag göra.  

 

Bokföra friskvård

Du bokför friskvårdsbidraget på konto 7699 Övriga personalkostnader. Motkontot är 2440 Leverantörsskulder. Momsen är avdragsgill så den tar du med i konteringen och anger momsen för inköp, konto 2641 Ingående moms. 

 

Om företaget får en faktura gällande friskvård: 

Konto Debet Kredit
2440 - Leverantörsskulder   x
2641 - Ingående moms

x

 
7699 - Övriga personalkostnader

x

 

 

För att bokföra skulden när den anställda gjort ett utlägg:

Konto Debet Kredit
2890 - Övriga kortfristiga skulder   x
7699 - Övriga personalkostnader

x

 
2641 - Ingående moms

x

 

 

För att bokföra utbetalningen av utlägget till den anställda:

Konto Debet Kredit
2890 - Övriga kortfristiga skulder x  
1930 - Företagskonto

 

x

 

Regler om vad som ska stå på kvittot för friskvård

Det finns inga fastställda regler om exakt vad det ska stå på kvittot som den anställda ska lämna in till sin arbetsgivare för att få friskvårdsersättningen utbetald. Brukligt är dock att det framgår vem som är köpare, säljarens organisationsnummer, säljarens namn, vilket belopp man har betalat, datum och eventuell moms.

Kvitto som avser både anställda och icke anställda
Skulle kvittot på friskvård avse betalning för personer som inte är anställda hos företaget så betalar du endast ut ersättning för den del som gäller de anställda.

Exempel
En anställd har bokat padel och på kvittot står priset för hela banan (400 kronor) men banan är avsedd för 4 personer, varav 3 personer inte arbetar på företaget. 
I detta fall betalar du ut 100 kronor till den anställda och sedan bokför du 80 kronor som friskvård och 20 kronor som avdragsgill moms. 

 

Länkar och tips från oss på Visma Spcs

Använd Egna ackumulatorer för spårning och varningar - Visma Lön

Varning när anställd överskrider friskvårdsbidrag - Visma Utlägg

Skatteverket - Personalvårdsförmån, motion och friskvård

 

 

kundhosvisma.png

Kommentarer
KMS Heidi
MEDLEM

Hej! Vi använder oss av kontantmetoden och får in friskvårdskvitton från våra anställda som betalas ut på lön, hur ska jag då gå tillväga? Lägger hela kostnaden direkt på 7699 i samband med lönekörningen, men inser att det kanske blir fel. Hur ska jag tänka med momsen?

Linköping
MEDLEM

Hej,

 

Det blir rätt att använda det kontot, moms bokförs som vanligt.

KMS Heidi
MEDLEM

Ska jag lägga in en momskod på 7699 alltså? I dagsläget är det ingen momskod alls registrerad där. 

Linköping
MEDLEM

Jag använder 7690 och den är med moms.

KMS Heidi
MEDLEM

I kontoplanen står det "ingen momskod registrerad" på både 7690 och 7699. Ska jag lägga in en momskod här, eller är jag på fel ställe?

I så fall vilken momskod?

Linköping
MEDLEM

Jag skriver in moms manuellt, har inte heller registrerad momskod (vi har lite speciell användning i Visma :)).

Annars är momskod 01.

Det är kanske bättre att någon från vismasupport svarar dig om momskoder.

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Konto 2631 blir nog inte rätt. Finns det ett momsbelopp på kvittot bör det bokföras på konto 2641 Ingående avdragsgill moms och då med momskod (48)

 

Konto 2631 kräver en koppling till ett försäljningskonto med momskod 05 (6%). Joakims förslag kommer inte att gå igenom momsredovisning.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Linköping
MEDLEM

Men om jag konterar manuellt på 7690 och 2641 blir det rätt då, kommer det att visas på momsredovisning?

Joachim E
MODERATOR

Hej

Självklart skall det vara 2641 och inte 2631. Blev ett felslag när jag gjorde konteringen.

Konteringen skall se ut på detta sätt istället. Momskoden 48 kommer göra så momsredovisningen uppdateras i eEkonomi.



Joachim

KMS Heidi
MEDLEM

Förlåt, jag förstår fortfarande inte. Efter att jag betalat ut lön till den anställde med utlägget (på konto 7699), ska jag då göra en manuell verifikation och boka bort kostnaden från 7699 och i samma veva lägga in momsen? Eftersom att momsen inte syns på utlägget vid löneutbetalningen vet jag inte hur jag kommer vidare. Hela summan hamnar i dagsläget på 7699 för min del.