Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra uttag av varuprov

Hur bokför man om man vill behålla en vara själv eller använda som varuprov? Kan man bokföra det i efterhand när man redan bokfört in lagret?
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Visst kan du bokföra det i efterhand. Det är ju inte alltid man tar ut ett varuprov samtidigt som man lägger in det i lager.

Du bokför kredit 1410 lager och debet 4xxx varuprover.

Om du vill ta ut en produkt till dig själv, gör du likadant men byter konto 4xxx mot eget uttag om du har EF eller HB eller 2893 skulder till närstående om du har AB.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okey jag brukar bokföra in det på. 1930. 4000. 2641. Då när jag tar ut så blir det alltså 1410 kredit (vari värdet) 4xxx som heter liknande som varuprover. Allt ex moms?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nja, när du sa att du hade lager, så trodde jag att det redan var bokfört i lager (1410) och att du därför skulle ta ut det ur lager.

Om du inte har det bokfört i lager behöver du inte göra någonting om du tar det som varuprov (om du inte vill särredovisa varuprover - då bokför du kredit 4000 och debet 4xxx ex moms).

Om du ska ta ut något privat däremot ska detta vara inkl moms.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmm jag förstår inte. Jag lägger in varorna på varu inköp 4000 för 4010 inte finns i min visma version. Vi säger att glasögonen kostar 23 kr ex moms hur skriver jag då för att plocka ut dom som varuprov
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kredit 4000 23,- och debet det konto du väljer för varuprov 23,-.

Om du tycker det är ok att inte särredovisa varuprover, så gör du ingenting.

//Tina