Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra uttag från aktiekapital för att betala hyra

Vi har ett nystartat bolag. Tanken är inte förstås att betala hyrorna med aktiekapital, men första hyran fick vi göra så med. Jag har bokfört insättningen av aktiekapitalet, och undrar nu hur jag

 

1. Bokför bankhändelsen när jag gjorde uttaget från aktiekapitalet (som ligger på ett sparkonto)

2. Hur bokför jag betalning av hyra ?

3. Hur kopplar jag hyresavin digitalt med betalningen av hyran?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej Lisa, 

Du har inte nämnt vilket program du använder så detta blir ett generellt svar 😉 

Du kan bokföra en manuell verifikation som tar hand om allt. Om du inte bokfört avin som leverantörsfaktura bokför du manuellt D 5010 lokalhyra (ev D2641 ing moms) K 19xx som är ditt sparkonto. 

Om du t ex använder eEkonomi lägger du in bankhändelsen på ditt sparkonto och matchar sedan antingen mot en leverantörsfaktura om du lagt upp en sådan, eller mot egen kontering som ovan. 

Lycka till! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! en följdfråga på detta: Betyder det att man inte ska ändra i kontot 2081 och att aktiekapitalet fortsätter att vara 50.000 även om 1940 har bara 40.000?

(Jag använder eEkonomi med Deklaration modul)

Just så är det - aktiekapitalkontot ändras aldrig! Sanning med modifikation - om man gör en nyemission och lägger in mer aktiekapital eller om man sänker aktiekapitalet genom beslut på en stämma ska såklart det kontots saldo ändras, men aldrig annars. 

När du bokför en kostnad skapas ett underskott i verksamheten. När du fakturerar försäljning skapar du ett överskott. Håll koll på att resultatet enligt resultatrapporten är positivt eller åtminstone inte visar en förlust större än halva aktiekapitalet. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen!