Hej!
Hur ska följande bokföras?
Företagaren LG har både enskild firma (LGEF) och aktiebolag (LGAB).
Av misstag köps för SEK 5309 på Forex 500 EURO och 200 DKK på VISA-kort som tillhör LGEF 2016-08-20.
Egentligen skulle VISA-kort som tillhör LGAB ha använts eftersom tjänsteresan sker i AB:s regi.
Jag som bokföringsansvarig har därefter upprättat en faktura i LGEF som därmed säljer valutan till LGAB, varvid en bankhändelse som utgiftspost registrerats på LGAB:s bankkonto. Hur ska nu valutan konteras som en tillgång i LGAB? Det måste ju ske en kontering av inkommen valuta till ett kassakonto eller valutakonto för varje valuta? Jag ber om hjälp med att använda rätt inställningar här, ty jag hittar inte rätt tillvägagångssätt!
Vilka konton ska jag välja och hur kan jag överföra till rätt kassakonton det som hamnat som utgiftspost i bankhändelsen i och med att fakturan till LGEF betalats och registrerats 2016-09-04? Resekostnader i euro har gjorts under resans gång och skall debiteras som utgifter i korrekt kassakonto i LGAB (utan att moms anges), antagligen i konto 1940 e d - ska man ha ett valutakonto för varje valutatyp? Efter resan har kundfakturor upprättats för att få ersättning för utlägg. Ska kundens utbetalning av fakturorna även spaltas upp i bokföringen för utfört arbete resp reseersättning och konteras i olika konton?
Tack för svar!
Els-Marie ECopyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.