Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra valutainköp i e-ekonomi

Hej!

Hur ska följande bokföras?

Företagaren LG har både enskild firma (LGEF) och aktiebolag (LGAB).

Av misstag köps för SEK 5309 på Forex 500 EURO och 200 DKK på VISA-kort som tillhör LGEF 2016-08-20.

Egentligen skulle VISA-kort som tillhör LGAB ha använts eftersom tjänsteresan sker i AB:s regi.

Jag som bokföringsansvarig har därefter upprättat en faktura i LGEF som därmed säljer valutan till LGAB, varvid en bankhändelse som utgiftspost registrerats på LGAB:s bankkonto. Hur ska nu valutan konteras som en tillgång i LGAB? Det måste ju ske en kontering av inkommen valuta till ett kassakonto eller valutakonto för varje valuta? Jag ber om hjälp med att använda rätt inställningar här, ty jag hittar inte rätt tillvägagångssätt! 

Vilka konton ska jag välja och hur kan jag överföra till rätt kassakonton det som hamnat som utgiftspost i bankhändelsen i och med att fakturan till LGEF betalats och registrerats 2016-09-04? Resekostnader i euro har gjorts under resans gång och skall debiteras som utgifter i korrekt kassakonto i LGAB (utan att moms anges), antagligen i konto 1940 e d - ska man ha ett valutakonto för varje valutatyp? Efter resan har kundfakturor upprättats för att få ersättning för utlägg. Ska kundens utbetalning av fakturorna även spaltas upp i bokföringen för utfört arbete resp reseersättning och konteras i olika konton?

Tack för svar! 

Els-Marie E
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Jag förstår det som att pengarna mottagits kontant och då används kassakontot i bokföringen. Själva händelsen i sig är egentligen ingen utgift, utan blir det först när pengarna används. 

Om pengarna vid valutaväxlingen kommer från företagets bankkonto bokförs det enligt nedan:
1930 Kredit
1910 Debet

När pengarna används, görs därefter en ny värdering (dvs vad de Euro som används, har för värde just den dagen). I detta läget bokas en eventuell kursförlust eller -vinst upp. 

Det luriga i detta fallet är att uttaget gjorts på fel företag. Vi rekommenderar att bokföra det som ett eget uttag i firman, och mot avräkningskonto (2893) i ditt Aktiebolag. 
Detta bokförs enligt nedan:

Enskilda Firman:
1930 Kredit
201x Debet

Aktiebolag:
1910 Debet
2893 Kredit

Återkom gärna om det dyker upp fler frågor eller funderingar.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna