Hej,
Köpt en nätverksswitch från Proshop, vill bara få en check på att jag bokför det korrekt såhär?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det är helt korrekt så som det ser ut på det bifogade underlaget.
/Joachim
Hej igen @Joachim E , jag skapade fakturan och matchade betalningen mot den som ovan, men jag får nu att det är fel belopp som varning i momsredovisningen. Kan du förstå varför?
Hej!
Det ser ut som att varningen orsakas av att konto 5410 inte har momskod 20, vilket det måste ha för att kostnaden ska redovisas i ruta 20 i momsredovisningen.
Vänligen
Pamela
@Pamela J Tack för svar.
Det konstiga är att jag även testade att ångra matchningen mot fakturan, och sen gick in och kolla på fakturan igen i eEkonomi, och då är det ändå satt momskod 20 på 5410 precis som i bilden högst upp i mitt första inlägg där jag visar hur jag skapar fakturan. Borde inte det ha blivit rätt då?
Är det en bugg i Visma att det inte kom med på verifikatet som skapades kanske?
Jag ångrade matchningen igen nu i Visma och det ser alltså ut såhär på fakturan men momskod 20 kommer inte med på verifikatet som skapas när jag matchar det i kassa- och bankhändelser.
Hej igen,
Kan dessvärre inte svara på varför det blir så men ring in till supporten (0470-70 62 00) så kan dom hjälpa dig vidare.
/Pamela
För info så löste det sig när jag fick hjälp av supporten. Tydligen var det en bugg i Visma när man använde kontantmetoden och satte momskod manuellt som nu ska vara åtgärdad så det inte händer igen. För att rätta de fakturor som redan skapats fick man bara stänga av "Använd automatisk momsberäkning" i företagsinställningar tillfälligt, för att sedan manuellt lägga till momskod 20 igen på 5410 i verifikatet efter man matchat bankhändelsen på de som inte fick med det ordentligt, då försvann varningarna i momsredovisningen.
Ok, vad bra att det löste sig!
Nja, du skulle nog behövt ha använt momskod 21 (Inköp inom EG) på 5410.
Alternativt konterat det på 4535 som har den momskoden "out of box".
//En glad bokföringsamatör
Okej, är det så verkligen? Konstigt att varken @Pamela J eller @Joachim E noterat det då tycker jag.
Är inte 21 istället för 20 bara skillnaden mellan inköp av vara eller tjänst?
Om köpet avser köp av vara från annat EU land så används momskod 20 eftersom köpet ska redovisas i ruta 20 i momsdeklarationen (och den omvända skattskyldigheten redovisas i ruta 30 och 48). Om det istället hade varit köp av tjänst från annat EU land används momskod 21.
Det finns mycket riktigt ett eget konto i BAS-kontoplanen för inköp av vara från annat EU land som i kontoplanen är "kopplat" till momskod 20, kontot är 4056. Det går dock lika bra att bokföra på konto 5410 med momskod 20 eftersom 4XXX konton normalt sett avser inköp av varor för vidareförsäljning och det verkar som att detta köp avser något som ska förbrukas i företaget eftersom 5410 hade valts från början.
Det viktiga i sammanhanget är att korrekt momskod används så att redovisningen i momsdeklarationen blir korrekt.
/Pamela
Fel av mig! Slarvigt läst av mig, observerade inte att det var 5410, Förburkingsinventarier, dvs varor, jag tänkte tjänster.
Tack för påpekandet!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.