Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mathilda D
MEDLEM

Bokföring: Betala ut lön till anställd utomlands

Hej!

Jag driver ett Svenskt AB där jag själv är anställd.
Jag själv är utflyttad från sverige och bor i Schweiz. Jag är därför inte registrerad som arbetsgivare i Sverige utan betalar arbetsgivaravgifter och skatt i Schweiz. Jag som arbetsgivare betalar därför ut en bruttolön, som jag sedan från privat konto betalar in skatt och avgifter till Schweiziska myndigheter.

Min fråga handlar därför hur jag ska bokföra löneutbetalningen eftersom den inte går in under de vanliga löneutbetalnings koderna?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bokför lönen precis som en vanlig svensk lön men det undantaget att du skall använda andra konton för skatt och sociala avgifter.
Skatten och arbetsgivaravgiften i Schweiz är ju fortfarande en kostnad för ditt företag.

Skapa följande tre konton i din kontoplan

Sedan bokör du upp lönen som betalas ut som en vanlig svenska lön dr du använder dessa tre konton för skatt och arbetsgivarvgiften i Schweiz.

Tänk på att det även är viktigt att du när du betalat in skatt och arbetsgivaravgiften till myndigheterna i Schweiz även bokför upp detta för att nolla "skulderna på 2711 och 2733.

/Joachim

Hej Joachim! 
tack för ditt svar.
Det finns dock ett säskillt avtal i Schweiz (ANOBAG) vilket inneär att svenska företag betalar ut bruttolön till anställd bostatt i Schweiz, och sedan är det den anställdas skyldighet att betala in skatt och sociala avgifter - som beslutas varje år. 
Det är däför omöjligt för mig som arbetsgivare att dela upp lönen i arbetsgivaravgifter och skatt när jag endast skickar en klumpsumma till min anställda.

Jag undrar därför om det finns ett annat sätt att bokföra, som bara innebär 1st konto.

Hej

Då kan du bokföra hela det utbetalda beloppet mot konto 7220 enbart.

/Joachim

Men är det inte då utbetalning till anställd utomlands, på konto 7231?

Hej

Vilket konto av 7220 eller 7231 du använder spelar i princip inte någon roll. Båda två fungerar men vill du lägga det på 7231 för att särskilja lönekostnaderna så är det fritt fram att göra detta.

/Joachim