Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring IB av underskott av övertag av närstående verksamhet

Hej, en kund har övertagit en AB från sin man. Bolaget hade outnyttjade underskott från tidigare år, hur gör man för att bokföra IB av underskotten i det nya bolaget?
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Claudia!

Som jag ser det, är det outnyttjade underskottet inget som du bokför utan det tar man sedan upp i deklarationen under skattemässiga justeringar.

/Elin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, en fråga till: de utgående balanser som hennes man firma hade 2015, ska de bokas in som IB i hennes firma? Det är ju två skilda verksamheter, för om det ska göras så måste ju 2015 års resultat föras om i 2016 och då kommer det här negativa resultatet balanseras 2016.

Tacksam för svar

MVH

Claudia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

För att svara på det måste vi veta hur ägarsituationen ser ut:

- är hans AB dotterbolag till hennes AB?

- eller drivs bolagen som 2 separata AB?

- eller har hennes AB förvärvat hans verksamhet, men i driver vidare i hennes AB?

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tina,

Det är alternativ 3, övertag av hennes man verksamhet eftersom han hade underskott som hon kunde utnyttja i hennes verksamhet som hon tror kommer att gå med vinst 2016. Hon har inte betalat något för övertaget då hon som hans fru kunde överta bolaget för 0 kronor och kunde utnyttja underskott från FÅ fullt ut enligt SKV som hon hade pratat med. Jag har ingen erfarenhet av övertag av verksamhet dessvärre.

MVH

Claudia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det var dessvärre det alternativet som jag också har minst erfarenhet av :-).

Det ska inte läggas in som IB i alla fall, det törs jag säga. I övrigt är jag inte säker på att jag hinner gräva i detta, även om jag är nyfiken nog för att vilja lära mig.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Claudia,

Generellt skulle jag också vilja säga att det outnyttjade underskottet är inget som du bokför utan det tas upp i deklarationen under skattemässiga justeringar, men då jag känner att jag inte har fullständig koll på denna situation skulle jag vilja be dig vända dig till en redovisningskonsult för ett garanterat rätt svar i din fråga.

/Mia