Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföring - Lagerhållning och produkt utanför eu - Med kundsaldo.

Hej allesammans.

Det är som så att vi har köpt ett flertal produkter och tjänster på en tjänst utanför EU.

Tillväga sättet är att man fyller på ett saldo som används på deras plattform, det är alltså därifrån betalningarna används för att betala både produkter och diverse tjänster som lagerhållning m.m.

 

Så då återstår frågan hur bokför jag detta?

Nu antar jag att man på något sätt ska göra ett verifikat som täcker upp för saldot med en valutaförlust som betalas till plattformen. Men sen hur tillväga sättet ska gå till därifrån är en aning oklart, då det sker ju trots allt fortsatta transaktioner från deras plattform för tjänsterna som används utifrån det kapitalet som har gjorts från verifikatet från mitt företagskonto så att säga. 

 

Tacksam för svar och rådgivning.

Mvh Daniel

 
 
1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om jag förstått dig rätt så har ni alltså en form av konto hos detta plattformsföretag där ni överför pengar med jämna mellanrum som sedan används till köp av produkter m.m. I sådana fall så skulle jag säga att det bör hanteras som antingen någon form av kortfristig fordran alternativt en form av särskilt bankkonto vid själva överföringen. Tills pengarna används för köp av varor och tjänster så är de fortfarande en tillgång i ditt företag, de har bara flyttats till ett annat konto. När de sedan används så bokför man i kredit mot det tillgångskonto man valt och debet mot lämpligt kostnadskonto. Man kan antingen välja att hantera valutakursdifferensen vid varje betalning, göra en omföring varje månad eller vid bokslutet.

 

Min rekommendation är att du gör en valutakurs koll varje månad på pengarna på kontot, och bokför upp valutakursdiffen då för att ha så korrekt värde som möjligt på kontot varje månad. 

 

Se följande exempel på överföring samt användning av kontot:

 

193X med 10 000 i kredit

16XX/197X med 10 000 i debet

 

Sedan när du använder pengarna så kanske de är värda 9 000 kr. 

 

16XX/197X med 9 000 i kredit

4XXX med 9 000 i debet

 

Man gör sedan en koll på vad valutavärdet är per sista i varje månad, och bokför upp en eventuell valutakursvinst eller förlust. Tex så är det bokföringsmässiga värdet nu 16XX/197X kontot 1 000 kr men när du kollar valutakursen per siste den månaden så är värdet 900 kr istället. Då bokför du följande:

 

16XX/197X med 100 i kredit

7960 med 100 i debet

 

På så sätt så slipper du hantera valutakursdiffen vid varje betalning men har ändå så korrekt värde som möjligt på tillgång varje månad. 

Hoppas detta hjälpte dig lite, ha det fint!

 

/ Josefine