Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av dyr vara som ska skrivas av + synas som tillgång

Hej!
Har försökt få svar på följande och skulle verkligen uppskatta guidning!

Hur bokför jag ett köp av en dyr vara som ska skrivas av på 3 år, där enbart avskrivningen är det som faktiskt ska "bokföras" som utgift, alltså kvittas mot min vinst, men så att varan och dess värde ändå står registrerat i företaget bland tillgångar?

Bakgrund: jag köpte en dyr dator på min enskilda firma, eftersom den översteg gränsen för direktavskrivning visste jag att jag inte kunde bokföra hela värdet, och bokförde därmed avskrivningen på 30%.
Alltså, det som står i min bokföring ang köpet av denna dator är en verifikation på avskrivningskontot med 30% av värdet på datorn.
Detta var bokföringsår 2017.
Följande år lägger jag då in en ny verifikation på 30% av kvarvarande värde på datorn.
Sedan får jag veta att själva DATORN i sig måste vara bokförd också, alltså inte enbart avskrivningen!
Datorns värde (äv om hela värdet inte får skrivas av) måste synas som tillgång i företaget.

HUR gör jag detta?

Ytterst tacksam för snabbt svar av någon vänlig hjälpsam själ!

(Jag har Enskild Firma)
5 SVAR 5

Bokför 
Debet 1220 Inventarie
Kredit  2018 egen insättning
helst det året du köpte den ( 2017) och hämta därefter ny ingående balans för år 2018 och därefter ny ingående balans för 2019 (om du startat det året redan)

Då har du både tillgången (datorn ) bokförd och de tidigare registrerade avskrivningarna på plats.

Hoppas det är till ngn hjälp på vägen

Mikael

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för rakt svar!

Skulle du kunna bara förtydliga vad du menar med "hämta ny ingående balans" mer konkret?

Tack!
mvh
Sebastian

Om du vill registrera inköpet redan 2017 måste du efter registrering bära värdet på konto 1220 över till 2018 genom att hämta 2017 års utgående balans och få in den som ingående balans .
Likväl därefter bära värdet vidare in i 2019 på samma sätt.
Du kan även gena förbi de tidigare åren och registrera direkt i aktuellt år - det saknar betydelse historiskt sett

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!
(synd att jag inte såg detta förrän nu, verkar som jag inte får mail-notifikationer längre?!)

Om det funkar likaväl att registrera det för aktuellt år känns ju det 1000 gånger smidigare än att behöva gå igenom alla de andra stegen!

Bara inte det ses som regelmässigt "fel" och att det kan få negativa konsekvenser?

mvh
//S

Det är ok att göra så

Mikael