Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av försäljning inom och utanför EU

Hej jag ska bokföra en försäljning av en översättningstjänst via t ex freelancer eller Fiverr (utanför EU respektive innanför EU)

 

Hur bokför jag respektive om det är låt säga 1000 kr jag sålt för. Ska någon moms läggas på för respektive?

 

Säljer jag till ett företag eller är det till en frilansare (då slutkund är frilansare, men fiver/freelancer är ett företag som hanterar betalning och tjänsten).

 

8 SVAR 8
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej,

 

Hittade lite olika information gällande hur du ska resonera kring om det är ett företag eller en privatperson du säljer till och för att vara på den säkra sidan bör du ta en diskussion med kompisarna på Skatteverket.  Det verkar även finnas en rad undantag  men jag är osäker på inom vilket område din tjänst kvalar in på. 

 

Hittade följande länkar på Skatteverket som jag tror hjälper dig men själva definitionen behöver du kolla upp som sagt.  Sälja tjänster till andra EU-länder  och Sälja tjänster till länder utanför EU

 

Hoppas detta kan underlätta för dig!

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack.

Nja inte riktigt hade gärna sett ett par konteringsexempel

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej,

 

Självklart ska vi hjälpa dig med en kontering men du behöver först kontrollera vad som gäller för din försäljning så allt blir rätt och riktigt. 

 

Välkommen att höra av dig igen!

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack jag ska alltså fakturera företag ena ett Eu land andra icke. Och ska leverera en PDF med texter.:)

Hej! 

Jag tolkar det som att tjänsten omfattas av huvudreglerna gällande momsen när det gäller försäljning i annat EU-land och land utanför EU. Tyckte även verksamt.se hade bra beskrivet i inläggen Moms när du säljer tjänster till EU och Moms när du säljer tjänster utanför EU på vad som gäller. 

 

Konteringsförslag för försäljning av tjänst inom EU 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 1000  
3048 - Försäljn tjänst EG momsfri   1000

Försäljning av tjänst inom EU redovisas i ruta 39 i momsdeklarationen. Du ska också lämna uppgifter om försäljningen i en periodisk sammanställning.

 

Konteringsförslag för försäljning av tjänst utanför EU

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 1000  
3045 - Försäljn tjänst utanför EG momsfri   1000

Försäljning av tjänst i ett land utanför EU ska redovisas i ruta 40 i momsdeklarationen. 

Vad gäller: Konteringsförslag för försäljning av tjänst inom EU,

så skall du också ha ett giltigt VAT nummer från köparen

Dzakud
MEDLEM

Jag antar att den här orning är rätt. Har köpt ent fiverr facebook ads manager.

Skärmavbild 2023-02-16 kl. 11.14.04.png

Hej!

 

Vad gäller den delen som är bokförd mot konto 6560? Detta konto brukar man använda för vissa avgifter till föreningar/andra liknande organisationer, så det är de enda som sticker ut i ditt bokföringsförslag. Så den kan vara bra att kontrollera och att den avgiften också kanske bör ha fiktiv moms redovisad. Annars så ser det rimligt ut att välja konto 4531 för ett sådant köp. 

Ha det fint!

 

Josefine