Hej
Det här kan låta enkelt men jag skulle nog vilja påstå att det är en ganska krånglig hantering i bokföringen. Problemet ligger i att man inte vet hur biljetterna kommer att användas.
Först lite om de skatteregler som kommer ifråga.
1) Regler om representation. Skattemässigt avdragsgillt belopp är 180 kr/person och tillfälle.
2) Regler om förmånsbeskattning. Den anställde som ser en match skall förmånsbeskattas med biljettpriset för den aktuella platsen i arenan. Därmed blir kostnaden avdragsgill.
Så till själva bokföringen. Jag har tagit fram en egen modell som jag tycker fungerar bra. Börja med att boka upp fakturan på årskorten på ett avräkningskonto. Jag använder 1689, övriga fordringar. Räkna dessutom ut vad varje match kostar per plats, jag räknar med 300 kr i exemplen nedan.
Sen är det dags för match och här redovisar jag tre tänkta scenarier:
1) Du bjuder en eller två kunder. Boka kredit konto 1689 med 600 kr. Debet 6071, avdragsgill representation, 360 kr (2 x 180 kr) och debet 6072, ej avdragsgill representation, 240 kr.
2) Matchen ses av två som är anställda i bolaget. Kreditera konto 1689 med 600 kr, precis som ovan. Debitera sedan kontot för övriga personalkostnader, 7690. Sen tillkommer en extra ”knorr”: de som såg matchen skall förmånsbeskattas med gällande marinadspris. Det beloppet skall tas med i kommande lönekörning och redovisas på rad 51 (avgiftspliktiga förmåner) i nästföljande månads arbetsgivardeklaration.
3) Matchen ses inte av någon, varken kund eller anställd. Matchen har ju spelats och biljetterna är förbrukade, alltså skall konto 1689 krediteras med 600 kr. Men debet då? Vad skall det vara? Om man kan styrka att ingen sett matchen (resa, sjukdom etc.) skall 600 kr bokas på konto 6992, övriga externa kostnader - ej avdragsgilla, eftersom kostnaden inte ”förbrukats” i rörelsen. Kan man inte styrka detta skall den som hade möjligheten att se matchen (men inte tog den) förmånsbeskattas på exakt samma sätt som i punkt 2 ovan. Hårda bud – men så är det. I så fall bokas 600 kr debet 7690, personalkostnader.
Vi är nog många som hoppas på förenklingsregler!
Hälsningar
Pär