Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av inköp av evenemang (årskort/matchbiljett)

Om jag köper årskort för ishockey t ex. 2 platser, som jag kan använda och även bjuda med kund. Hur bokförs betalningar av dessa kort?
Vidare hur beskattas detta?

17 SVAR 17
Pär Gustavsson
NY MEDLEM

Hej Chrillesan

Ursäkta att jag har dröjt med att svara på din fråga och vi har verkligen inte glömt bort dig. Jag var på kurs förra veckan och min första tanke var att frågan inte var så svår men om man ska följa reglementet så är den faktiskt lite knepig. Jag lovar att lämna ett svar senast på torsdag!

Hälsningar Pär
Pär Gustavsson
NY MEDLEM

Hej

Det här kan låta enkelt men jag skulle nog vilja påstå att det är en ganska krånglig hantering i bokföringen. Problemet ligger i att man inte vet hur biljetterna kommer att användas.

Först lite om de skatteregler som kommer ifråga.

1) Regler om representation. Skattemässigt avdragsgillt belopp är 180 kr/person och tillfälle.

2) Regler om förmånsbeskattning. Den anställde som ser en match skall förmånsbeskattas med biljettpriset för den aktuella platsen i arenan. Därmed blir kostnaden avdragsgill.

Så till själva bokföringen. Jag har tagit fram en egen modell som jag tycker fungerar bra. Börja med att boka upp fakturan på årskorten på ett avräkningskonto. Jag använder 1689, övriga fordringar. Räkna dessutom ut vad varje match kostar per plats, jag räknar med 300 kr i exemplen nedan.

Sen är det dags för match och här redovisar jag tre tänkta scenarier:

1) Du bjuder en eller två kunder. Boka kredit konto 1689 med 600 kr. Debet 6071, avdragsgill representation, 360 kr (2 x 180 kr) och debet 6072, ej avdragsgill representation, 240 kr.

2) Matchen ses av två som är anställda i bolaget. Kreditera konto 1689 med 600 kr, precis som ovan. Debitera sedan kontot för övriga personalkostnader, 7690. Sen tillkommer en extra ”knorr”: de som såg matchen skall förmånsbeskattas med gällande marinadspris. Det beloppet skall tas med i kommande lönekörning och redovisas på rad 51 (avgiftspliktiga förmåner) i nästföljande månads arbetsgivardeklaration.

3) Matchen ses inte av någon, varken kund eller anställd. Matchen har ju spelats och biljetterna är förbrukade, alltså skall konto 1689 krediteras med 600 kr. Men debet då? Vad skall det vara? Om man kan styrka att ingen sett matchen (resa, sjukdom etc.) skall 600 kr bokas på konto 6992, övriga externa kostnader - ej avdragsgilla, eftersom kostnaden inte ”förbrukats” i rörelsen. Kan man inte styrka detta skall den som hade möjligheten att se matchen (men inte tog den) förmånsbeskattas på exakt samma sätt som i punkt 2 ovan. Hårda bud – men så är det. I så fall bokas 600 kr debet 7690, personalkostnader.

Vi är nog många som hoppas på förenklingsregler!

Hälsningar
Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
kan man inte bokföra det som sponsring?
Man får iofs ingen reklam i motprestation men
man får ju gå på matcherna och får underhållning
tillsammans med kund vilket kan gynna affärerna ju?

MVH
Marcus

Hej Marcus!

Eftersom det inte är någon motprestation så är jag mycket tveksam till att bokföra det som sponsring.
Du kan läsa mer om reglerna kring sponsring på Skatteverkets avdragslexikon.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur rekommenderar ni att man bokför det i Visma enskild firma då?

MVH
Marcus
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Marcus!

Jag håller på att översätta detta till Visma Enskild Firma.
Jag återkommer imorgon med förslag på hur du kan göra.
/Anna
Anna Svensson

Hej!

Vi har inte glömt bort dig!
Jag återkommer så snart jag vet mer.
/Anna
Anna Svensson
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen Marcus!

Jag har utgått från händelserna i Pärs exempel här ovan.

Köpet av biljetterna registreras med utbetalningstypen Betalning av deposition. Utbetalningskonto väljer du det konto som används för utbetalningen.
Då bokförs detta som en fordran.

Händelser:
1: Här gör du en Ny inbetalning till Kassa med inbetalningstypen Återbetalning av deposition och samtidigt en Ny utbetalning från Kassa med utbetalningstypen Representation.

2: Ny inbetalning till Kassa med inbetalningstypen Återbetalning av deposition och samtidigt en Ny utbetalning från Kassa med utbetalningstypen Övriga personalkostnader. På nästa lönekörning till anställd drar du av extra skatt som förmånsbeskattning.

3:  Ny inbetalning till Kassa med inbetalningstypen Återbetalning av deposition och samtidigt en Ny utbetalning från Kassa med utbetalningstypen Ej avdragsgilla kostnader.

Ursäkta sent svar men hoppas att detta hjälper dig!
/Anna

Anna Svensson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, blev tilldelad denna tråd, men tror inte det låter sig göras, då ett företagsårsabonnemang kan ha väldigt obestämda antal, det är i princip omöjligt att veta ett år innan hur många kunder företaget komma bjuda ut, samt hur inbjudan ser ut... med eller utan lunch...

Så jag tycker inte Företagsgolf och hockeybiljetter kan hanteras lika....

Pls advise....

MBH Micke
Roffakab
CHAMPION

Hej

Jag tror att du måste förhålla dig till skatteregeln att en utgift som är avsedd för extern representation inte får kostnadsföras förrän den förbrukas/används. Det innebär i ditt fall att utgiften inklusive moms för Företagsabonnemanget borde balanseras på t ex konto 1770 och avräknas varje gång du representerar. Vid representationen avräknar du till gällande verkliga belopp och fördelar kostnaden på avdragsgill respektive icke avdragsgill representation samtidigt som du gör avdrag för ingående moms på den avdragsgilla kostnaden.

Mitt tips är också att du kontaktar din golfklubb som säkert har kunskap och erfarenhet av liknande situationer.

MVH
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Roffak, (är du användare precis som jag?)

ska kolla vidare, men det känns verkligen inte lätt. Blir det en runda så blir det typ inget som är avdragsgillt...
Luktar att det blir många rundor för att hitta avdragsgilla tillfällen....och då är det 180+45 som är avdragsgillt, per person, vilket i sin tur innebär olika bokföringar vid olika tider då det är differentierad greenfee...

Ska man då hålla på så till beloppet är totalbeloppet är uppnått och sen spela gratis, eller är det snittkostnaden som egentligen är mer rättvis?

Ni på Visma måste ju kunna ge mig ett bättre svar som går att förhålla sig till nu när antalet events som kan ingå i ett årsabonnemang är volatilt...

MBH Micke
Pär Gustavsson
NY MEDLEM

Hej Micke      

Jag är den förste att hålla med dig om att det inte är lätt. Jag kan tyvärr inte ge dig bättre råd än vad som framgår här i tråden med årskort för ishockey eller vad du och ”Roffak” har kommit fram till. 180 kr med tillhörande moms är avdragsgillt per person. Jag tycker alternativet som ”Roffak” beskriver att man först bokar upp abonnemanget i balansräkningen på konto 1770 eller 1689 som nämns längre upp i tråden är ett bra alternativ och att du sedan avräknar balanskontot allteftersom du representerar.  

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pär,
inga problem då gör vi så, det innebär att 180+28 per person som är med och spelar (oftast 2) då det är en kund och jag....

Ett par kompletterande frågor, min faktura som är på 10000+600 i moms , vilket då innebär 6% moms, även vid uttag från evenemangspotten? Vilket då skulle bli, 180+10,8 per person....Fast det ingår också ett bunkerkonto som i sin tur gäller i deras restaurang och där är väl momsen 12%

Så min fråga, ska jag ha olika moms för olika delar då jag bara fått en faktura? (med 6% moms)

Det skulle då innebära att jag bör vara ute på 27,77 antal rundor med en kund... (180*2)+(moms*2) = 381,60 * 27,77=10600 :-

Sen skulle man ju kunna göra lunch+golf och då lägga till 90+14 per person = 208+381,60=589,60 vilket då ger ca 18 events inom det års-evenemanget...

(Fast då måste väl alla luncher ligga under 90+14) (Och även dagsaktuell greenfee ligga under 180+moms)

Kommer göra som ni säger men jag tror ingen företagare sköter det så här, fatta vilken admin fram och tillbaka med redovisning eller ekonomi på stora AB'n....

Återkommer längre fram när jag har skaffat lite branschparaxis....

Svinga lugnt 🙂
Pär Gustavsson
NY MEDLEM

Visst önskar vi förenklingar från högre instans, det är verkligen mycket slit för ingenting. Om jag förstått rätt så har du fått en faktura på 10 600 kr inklusive 6 % moms. Säg att vi först bokar upp hela beloppet mot konto 1689 i debet när du får fakturan. Om du är ute o spelar golf med en kund så bokar du 2 x 180 kr i debet på 6071 och 2 x 10,80 kr i debet mot 2641 och krediterar 1689, som du beskriver. Jag får det också till att du måste gå 28 rundor för att allt ska bli avdragsgillt innan säsongen är slut. Det saldo som finns kvar på 1689 när säsongen är slut får man vända mot ej avdragsgill representation.

Har jag förstått dig rätt om man även kan använda samma belopp (10 600 kr) till att äta i golfrestaurangen? Det verkar märkligt eftersom det i så fall är debiterat felaktig moms på fakturan. Mat omfattas av 12 % moms, precis som du nämner. Totalt sett så kan vi inte dra mer moms än de 600 kronorna som finns på fakturan.

I värsta fall får du göra någon annan aktivitet som är enklare att bokföra  😉

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Pär, sitter och fnissar och ler...mm det är en del som är konstigt, men nu vet jag hur jag kan hantera detta.

Tack för bra support och tålamod 🙂

Vi ses snart igen, då det kommer flera andra frågor framöver.

MBH Micke
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra säsongskort.

Hur konterar jag säsongskort till basket som företaget köpt in?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har en följdfråga på det ni tagit upp i denna tråd. 
Har en framtida representation att bokföra (show/underhållning), vi vet ännu inte exakt vilken kund som kommer delta och showen är inte förrän i november. 
Jag tänker eftersom det är struntsummor så bokar jag bara det mot ej avdragsgill representation och utan moms. 
Kan jag göra så? 

Sen läste jag även ovan ang. att representationen ska kostnadsföras då den förbrukas, vilket i detta exemplet bör bli i nov, måste jag då periodisera detta, trots att det är en struntsumma (1000:-)?

Ytterligare en liknande fråga, 

Vi köper in ett klippkort på lunch vilket vi använder när vi köper lunch till kunder. 
Här vet jag ju inte vem som kommer bjudas på lunchen eller när, men vet att det kommer vara extern representation. Ska man då boka detta mot ett balanskonto och kostnadsföra allt eftersom man använder kortet? Eller kan jag bara boka hela beloppet mot ej avdragsgillt för att slippa all extra administration?