Om jag köper årskort för ishockey t ex. 2 platser, som jag kan använda och även bjuda med kund. Hur bokförs betalningar av dessa kort?
Vidare hur beskattas detta?
Jag är den förste att hålla med dig om att det inte är lätt. Jag kan tyvärr inte ge dig bättre råd än vad som framgår här i tråden med årskort för ishockey eller vad du och ”Roffak” har kommit fram till. 180 kr med tillhörande moms är avdragsgillt per person. Jag tycker alternativet som ”Roffak” beskriver att man först bokar upp abonnemanget i balansräkningen på konto 1770 eller 1689 som nämns längre upp i tråden är ett bra alternativ och att du sedan avräknar balanskontot allteftersom du representerar.
Visst önskar vi förenklingar från högre instans, det är verkligen mycket slit för ingenting. Om jag förstått rätt så har du fått en faktura på 10 600 kr inklusive 6 % moms. Säg att vi först bokar upp hela beloppet mot konto 1689 i debet när du får fakturan. Om du är ute o spelar golf med en kund så bokar du 2 x 180 kr i debet på 6071 och 2 x 10,80 kr i debet mot 2641 och krediterar 1689, som du beskriver. Jag får det också till att du måste gå 28 rundor för att allt ska bli avdragsgillt innan säsongen är slut. Det saldo som finns kvar på 1689 när säsongen är slut får man vända mot ej avdragsgill representation.
Har jag förstått dig rätt om man även kan använda samma belopp (10 600 kr) till att äta i golfrestaurangen? Det verkar märkligt eftersom det i så fall är debiterat felaktig moms på fakturan. Mat omfattas av 12 % moms, precis som du nämner. Totalt sett så kan vi inte dra mer moms än de 600 kronorna som finns på fakturan.
I värsta fall får du göra någon annan aktivitet som är enklare att bokföra 😉
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.