Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Raymalt
UTFORSKARE

Bokföring av inköp av tjänst från företag utanför EU med EU VAT-nummer

Jag har köpt en IT-tjänst från ett företag i Australien. De anger ett VAT-nummer som börjar på EU på kvittot. Jag har googlat och funnit motstridiga uppgifter om detta ska betraktas som ett inköp utanför EU eller inom EU när kunden är, som jag, ett företag. Vad är det som gäller egentligen?

 

EDIT: Lägger till de motstridiga källorna jag hittade:

 

Bokför som inköp utanför EU 

Bokför som tjänst inom EU 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det bästa är att du kontaktar Skatteverket och ber om ett förtydligande, men vad många företagare gör är att hanterar det som ett inköp inom EU då säljaren anger ett VAT nummer inom EU och därmed bör det inte vara ett inköp utanför EU. När det gäller tjänst så spelar det ju egentligen mindre roll, eftersom det bara blir redovisat i två olika momsrutor men hanteringen med fiktiv moms är likadan vara sig det är inom eller utanför EU. 

 

Så tyvärr så finns det ingen direkt vägledning som varken motstrider eller bekräftar hur man skall hantera EU VATnummer, då dessa egentligen inte är ett riktigt VAT nummer utan bara ett identifikationsnummer. Man kan ju dock argumentera för att det bör bli inköp inom EU eftersom företaget har registrerat sig att sälja inom EU, och har detta identifikationsnummer men vill inte registrera sig för moms i ett specifikt EU land. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine,

 

Tack för ditt svar! Då behandlar jag det som ett inköp inom EU.

 

Mvh

Daniel