Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Jonas konsult
UTFORSKARE

Bokföring av lön & arbetsgivaravgifter vid årsavstämning

Hej igen! Jag löste löneutbetalningarna, men nu sitter jag och funderar på årsbokslutet och har frågor om det som finns i inlägget ovan.

Alexander skrev följande:

När jag betalar ut lön till vår företagsledare så bokför jag först:

1. Bokföra lön till företagsledare

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   19 290
7220 - Löner till företagsledare 25 000  
2710 - Personalskatt   5 710
7510 - Arbetsgivaravgifter 7 855  
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter
  7 855

Därefter så skickar jag in arbetsgivardeklarationen som också talar om vad jag ska betala in till skattekontot.

Så när det sedan är dags att skicka in arbetsgivaravgifterna och skatt till skattekontot på SKV så bokför jag:

2. Överföring av pengar till skattekontot på SKV.

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   13 565
1630 - Skattekonto (aktiebolag)
13 565  

Nu är pengarna inne på Skattekontot hos SKV.

När skattepengarna sedan är inne och skatteverket har dragit pengarna från skattekontot den 12:e så bokför jag:

3. Dragningen från skattekontot till SKV.

Konto Debet Kredit
1630 - Skattekonto (aktiebolag)   13 565
2710 - Personalskatt 5 710  
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter 7 855  

Inför årsskifte nu, har jag också bokfört enligt 1 och 2 ovan (och motsvarande med 2518 för F-skatt). Men dragningen från skattekontot till SKV gjordes inte 31 december, utan det görs ju det här året, den 17e. Med andra ord, punkt 3 ovan kommer göras under ett annat räkenskapsår.

Beloppen på kontona 2710, 2731, 2518 och 1630 stämmer med det SKV. Är det något som behöver göras i bokföringen nu inför bokslutet angående dessa konton i så fall, eller balanseras dessa bara ut i en verifikation när SKV drar pengarna?

10 SVAR 10
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Nej, ingenting kring 2710,2731 behövs göras eftersom det som du skriver inte kommer beslutas/dras från skattekontot förrän i januari vilket gör att dessa konton skall ha en skuld motsvarande den skulden som finns. Så det stämmer att steg 3 sker i nästa räkenskapsår och inget behövs göras i bokslutet så länge allt stämmer. 

Gällande 2518 så beror det lite på hur man väljer att hantera det kontot samt sin skatteskuld. Vissa föredrar att "nolla" 2518 och lägga både det beloppet samt den beräknade inkomstskatten ( om det finns någon för det året ) och bokföra allt mot 2510/1640 men det är upp till var och en. Det är ingenting som krävs, utan 2518 kan löpas på som vanligt om man skulle föredra det. 1630 behöver man inte heller göra något med, förutom att kontrollera att det utgående saldot stämmer mot det utgående saldot som finns på skattekontot. 

Ha det fint!

/ Josefine

Jonas konsult
UTFORSKARE

Tack för bra svar!

Jag har inte hunnit komma till övrig skatt än, utan bara lagt in det som finns på 2518. Spontant tänker jag nog att det är bra att inte nolla det just nu, men tack för tipset! Saldot för 1630 stämmer, skönt!

Det dök dock upp en annan fråga nyss. Kortfattat beror den på att jag inte tog ut någon lön i december för att undvika statlig skatt, men hade glömt bort att jag ändå behöver ta upp bilförmån, både i bokföring och arbetsgivardeklaration. Har nu rättat arbetsgivardeklaration hos SKV, men det innebär att jag samtidigt behöver göra en inbetalning för mer löneskatt och sociala avgifter. Denna överföring görs imorgon och jag har bankkoppling i eEkonomi, och kommer därför antagligen behöva matcha den överföringen i övermorgon. Hur ska bokföringen göras av den här inbetalningen, nu när den hamnar på 2022 och inte 2021?

Med andra ord, jag har lagt till belopp på 2710 och 2731 för 2021-12-31, men lagt in överföring av motsvarande belopp till SKV 2022-01-04. Då kommer väl den bankhändelsen automatiskt registreras på 2022 och det är här jag är osäker på hur jag behåller koppling mellan allt för att få bokslut rätt. Behöver jag göra någonting mer för 2021?

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej igen!

Ja men det låter rimligt, gör så! Skönt att 1630 stämmer, den är alltid jobbig att hålla koll på. Bra jobbat!

Angående din andra fråga så gör det ingenting att du behöver bokföra själva inbetalningen till Skatteverket i 2022 men att det tillhör 2021. Så att bara steg 1 görs, och att steg 2 och 3 görs i 2022 är normalt och du behöver inte göra något mer i 2021 eftersom du tagit upp förmånen och skatten m.m i 2021 redan. 

Ha det fint!

/ Josefine

Jonas konsult
UTFORSKARE

Hej ytterligare en gång!

Det uppkom ytterligare frågor nu, efter att jag testade att använda kassa- och bankhändelser i eEkonomi. Jag importerade en SKV-fil, och skulle matcha de dragningar som gjordes igår. När jag valde alternativet för arbetsgivaravgift, då var förslaget i transaktionen att bokföra kredit 1630 och debit med motkonto 2940.

Jag har inte gjort årsbokslut än (håller på) och inte gjort några omföringar eller andra flytt mellan olika konton. Behöver jag flytta saldona från 2518, 2710 och 2731 till 2940 i samband med bokslutet? Det har jag inte planerat och enligt svar ovan har jag behållit dem och då borde väl det snarast vara 2731 (respektive 2518 och 2710 för summorna som dragits för preliminär skatt och personalskatt) som används som motkonto istället för 2940 tänker jag. Stämmer det?

Hej. Nu använder inte jag eEkonomi utan Administration men om du väljer alternativet "arbetsgivaravgift" så bör den vid lönekörningen ha bokats debet typ 7510 och kredit 2940 eller 2941. Det som händer hos Skatteverket den 12:e i månaden är ju just det bokningen beskriver. 2940 debiteras och 1630 krediteras, d.v.s arbetsgivaravgiften dras från skattekontot. 

2510 är ju preliminärskatt för företaget och 2710 avdragen preliminärskatt på lön och det är ju inget som bör påverkas av en matchning av arbetsgivaravgift. 2731 möjligen då för det kan ju vara det kontot som använts vid lönekörningen istället för 2940. 

Löpande under året så brukar man boka upp avgiften på 2731 men en bokslutet så används 2940 eller 2941 för uppupen avgift på upplupna löner och/eller semesterlöneskuld. 

Så du har nog lite att kika på i inställningarna i programmet samt läsa lite i hur det är tänkt att användas... Nackdelen med automatik är ju att det gäller att göra rätt. Om man inte gör det så kan det blir ett litet helsike att rätta till....   Lycka till!!

Jonas konsult
UTFORSKARE

Hej och tack för svar!

Förslaget på hur jag ska bokföra lön kommer enligt ovan, steg 1, 2 och 3 🙂 Så om du kan kolla igenom vad som står tidigare för att sätta min senaste fråga och de övriga i ett sammanhang och sedan återkomma om du tror att det är något fel på förslagen i tråden ovan är jag ytterst tacksam!

Jag hänger med på hur kontona hänger ihop och hur inställningar bör vara (fast jag använder 2518 och inte 2510, enligt gängse rekommendationer att inte blanda ihop flera typer av skatt i 2510), och har faktiskt inte använt automatiken tidigare. Däremot har jag nog slagit ihop steg 2 och 3 och därför inte funderat på allt (då bokas dragningen från mitt företagskonto 1930 samtidigt som dragningen görs från 1630). I stegen ovan finns det för övrigt inget med alls om 2940 vad jag kan se, även om det är ett konto som används och nämns på flera håll. Eftersom jag inte har krav på mig att periodisera varje lönekörning har jag inte använt kontot av den anledningen heller. Det fanns inget i tidigare svar heller angående om att jag borde boka över saldona från de andra kontona till 2940 vid årsbokslutet, därav min senaste fråga om detta. Så då frågade jag. Det är möjligt att detta också kanske kommer i modulen Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning, men den har jag inte börjat i en, och jag har inte sett något om detta i svaren ovan heller.

När jag sedan försökte göra en manuell verifikation enligt steg 3 ovan, fick jag varning i eEkonomi om att jag inte rekommenderas bokföra manuellt på kontot (osäker nu på vilket det var, tror det rör 1630, men då har jag i verifikationen även lagt in 2518 utöver de i steg 3, kanske kan vara boven i dramat?) utan sköta det via Kassa- och bankhändelser. Så det är möjligt att jag inte gör allt som det är "tänkt" att göra i eEkonomi, men det har också att göra med att jag, som det står tidigare i tråden, inte har valt att använda lönedelen. 

Hur som helst, jag fick som sagt problem på det här sättet (och då har jag även följt videon från Visma för hur man ska boka transaktioner på skattekontot).

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Jag har hört med en kollega som kan lite mer kring eEkonomi och hur det är uppbyggt.

Bokföringsförslaget Arbetsgivaravgift Månad År är tänkt att användas om man bokför löner och arbetsgivardeklaration helt manuellt, då använder man Övrigt uttag och sen bokföringsförslaget, som bokför på konto 2940 - Upplupna lagstadgade sociala och andra avgifter. Det är dock inte alla som använder det kontot utan man kan även använda 2731 istället löpande och vid bokslut hantera 2940 istället om man har någon upplupen lön/semester lön. 

När du använder Visma eEkonomis lönemodul och ska matcha händelser på skattekontot så finns det möjlighet att matcha direkt mot Arbetsgivardeklarationen och plocka upp den arbetsgivardeklaration det gäller istället, då blir det automatiskt rätt konton som hänger ihop med lönedelens bokföring. Du matchar direkt mot en arbetsgivardeklaration genom att välja Arbetsgivardeklaration som bokföringshändelse när du matchar det på skattekontot, därefter plockar du upp arbetsgivardeklarationen.

Om man använder lönemodulen så bokförs upplupna arbetsgivaravgifter som standard mot 2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter, så om man matchar direkt mot arbetsgivardeklarationen enligt stegen ovan bokförs upplupna arbetsgivaravgifter mot 2731. Om man istället bokför manuellt som ett Övrigt uttag och använder bokföringsförslaget Arbetsgivaravgift Månad År bokas det upp mot 2940.

Du kan självklart lägga in ett eget bokföringsförslag under Inställningar - Bokföringsförslag och inaktivera bokföringsförslaget Arbetsgivaravgift Månad År om du vill bokföra manuellt, vilket verkar vara bäst för dig i och med att du inte använder lönemodulen. I sådana fall så är det bara att kopiera förslaget och ändra konto till 2731 istället. 

Rent bokföringsmässigt om du bokförde detta mot 2940 nu så kan du göra en omföringsverifikation där du bokför beloppet du bokfört mot 2940 i kredit och mot 2731 i debet. Att du lagt med 2518 i dina manuella hanteringar av skattekontot skall inte vara några konstigheter. Just eEkonomi bygger mycket på automatik och kanske inte lika mycket manuella hanteringar, så det är därför du får upp en varning om att inte bokföra manuellt mot 1630 i och med att det finns automatiska hanteringar i programmet som man kan välja. 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

/ Josefine

Jonas konsult
UTFORSKARE

Hej och tack för mycket bra hjälp!

En påminnelse, jag använder kontantmetoden. När den används är ju inte 2940 något som behöver användas (precis som du nämner), och kanske faktiskt inte ska använda löpande under året, för då tycker jag man blandar med faktureringsmetoden. Eftersom det mesta i programmet är gjort för att användas mycket automatik (plus lönemodulen) men också enligt faktureringsmetoden verkar det, låter det som du säger bättre att jag skapar egna bokföringsförslag.

Det som förvirrar i det här fallet är ju att det redan i det första inlägget här inte nämns något alls om automatiken, eller 2940:

Det som ännu inte är klart för mig är hur jag ska göra med 2940 (och eventuella omföringar från 2518, 2710 och 2731) kring årsavslut/nytt räkenskapsår. Är det tvunget att använda kontot? För de övriga är ju också skuldkonton, om än inte specifikt för upplupna skulder.

Anledningen att jag fortfarande undrar är för att när jag frågade om årsavslut ovan, då nämndes inte 2940 alls. Du svarade "Angående din andra fråga så gör det ingenting att du behöver bokföra själva inbetalningen till Skatteverket i 2022 men att det tillhör 2021. Så att bara steg 1 görs, och att steg 2 och 3 görs i 2022 är normalt och du behöver inte göra något mer i 2021 eftersom du tagit upp förmånen och skatten m.m i 2021 redan." Jag uppfattade detta svar som att jag skulle kunna löpande använda 2710 och 2731 (och också 2518 i så fall?) enligt svaren ovan, även över två räkenskapsår.

Men ditt sista svar nyss antyder att jag vid bokslut behöver omföra eventuella upplupna löner och arb. avgifter (samt skatt enligt 2518 då?) till 2940, eller alternativt omföra dessa vid starten av det nya räkenskapsåret - M.a.o. ditt senaste svar "Det är dock inte alla som använder det kontot utan man kan även använda 2731 istället löpande och vid bokslut hantera 2940 istället om man har någon upplupen lön/semester lön." går inte ihop med ditt tidigare svar jag också har citerat.

Det finns inget med specifikt om detta under fliken Årsavstämning heller, men det är möjligt att det kanske finns med när man kör igenom flödet i Deklaration/Årsredovisning? Jag har ju inte ännu börjat med den modulen. Jag frågar så många frågor nu för att jag hade tänkt börja med den modulen snart.

Hejsan. Fakturerings- och kontantmetoden har endast med moms att göra. Övrig bokföring skiljer sig åt mellan K2 och K3-redovisning. 

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Denna tråden är inte programspecifik så mina svar har varit baserade på att man bokfört manuellt precis som i tipset vi beskriver och därmed inte använt 2940. Därav så är mina svar inte programspecifika utan det är hur allt hanteras rent bokföringsmässigt, utan att ta hänsyn till program. Att använda 2940 i bokslutet beror på vad man har för olika händelser vid bokslutet, det är inte alltid man behöver använda det. Det beror på om man tex har lön som betalas ut månaden efter, och därmed vid bokslutet inte har något faktiskt under så blir det en fråga om upplupna arbetsgivaravgifter på lön, i och med att lönen hanteras månaden efter. Som jag beskrev så föredrar även vissa att bokföra löpande mot 2940 under året, tex om man har lön som betalas ut månaden efter den är intjänad. Precis som Accountantfromhell_Singland skriver så kan detta även användas till semesterlönberäkningar. 

Ber om ursäkt att mitt sista svar antyder att det behöver göras, det är ingen krav beroende på hur det ser ut i ditt bokslut. Så har du någon upplupen lön och/eller semesterlön så kan man använda 2940 i bokslutet, har man inte det så kan du fortsätta som vanligt. Om du känner dig osäker kring vissa hanteringar som gäller just bokslutet så rekommenderar jag dig att kontakta en konsult.

Om du har lite fler frågor kring hur modulen årsavstämning fungerar rent programmässigt så rekommenderar jag dig att kontakta vår fina support som kan förklara funktionerna. Jag skickar även med lite länkar kring årsavsluts modulen som kanske kan hjälpa dig.

Hjälp 1

Hjälp 2

Ha det fint!

/ Josefine