Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av moms/restskatt/f-skatt för enskild firma

Hej,

 

I Visma eEkonomi. När det gäller enskild firma och betalning av f-skatt så använder jag mig av bokföringsförslag "Betalning av f-skatt" för att kontera f-skatten på konto 2012 som eget uttag. Inga problem där.

 

När det gäller restskatt och moms blir jag dock osäker. Skatteverket vill ju ha in alla belopp på samma konto och summerar det man ska betala in, men i bokföringen ska det väl konteras olika?

 

Om man t.ex. samma månad har f-skatten på 7000 kr, och även betalar in restskatt på t.ex. 3000 kr och momsen på 60000 kr, och gör det som en enda betalning till skatteverket på total 70000 kr. Hur ska jag kontera denna bankhändelse för att det ska bli rätt? För inbetalning av moms ska väl inte gå på konto 2012, och vilket konto ska restskatt konteras på?

 

Mvh Magnus W

 

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Om du tänker dig skattekontot som ett bankkonto förstår du att insättningarna alltid ska konteras på 2012 men att motkontot kan vara olika vid de olika transaktioner som föregår inbetalningen.

När du gör din momsredovisning i bokföringen krediteras 2650 och saldot på det kontot nollställs mot skattekontot när du gör själva momsdeklarationen, D2650 K2012. Två separata affärshändelser, således.

 

Din inkomstskatt är din personliga och har "ingenting" med bokföringen att göra men om du vill kunna stämma av saldot på skattekontot mot 2012 bör du bokföra både kvarskatt och preliminärskatt D2013 (Eget uttag) K2012 om du gör betalningarna från företagskontot. 

 

Detta innebär att hela inbetalningen ska konteras D2012 K1930 om du betalar från företagskontot. 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Enskild firma har ju inget skattekonto. Fungerar det ändå på samma sätt?

 

Problemet här är kanske snarare att betalningen till Skatteverket för momsen och fskatten är samma bankhändelse. Antar att enda sättet att se hur dessa delar är fördelade i den summan är på Skatteverkets hemsida under transaktioner.

Betalningen till skattekontot är faktiskt helt frikopplad från vilka delbelopp den består av, det är just enbart en överföring av pengar till skattekontot. Firman har inget eget skattekonto, det är ditt personliga skattekonto det hela rör sig om. 

Men när du betalar in från företagskontot måste du hantera det i bokföringen. Att använda 2012 är valfritt, du kan ta det helt som eget uttag på konto 2013 i stället, och om du skulle betala in från eget, privat, konto för att täcka en momsskuld blir det 2018 egen insättning. 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack.

 

Men för att momsrapporten i Visma ska bli rätt antar jag att det bör bokföras att man betalat in momsen, speciellt då det blir en bankhändelse. Så om jag med firmans pengar betalar momsen så är det fortfarande 2012, eller ska det bokföras på något annat konto så att Visma eEkonomi kan läsa av och beräkna momsskulden osv?

 

Och eftersom det hela betalas i klump så måste jag på den bankhändelsen i så fall manuellt dela upp konteringen mellan 2012 och vilket konto nu momsen ska konteras på?

 

 

För momsrapportens skull spelar det ingen roll om momsen är betald eller inte. Det viktiga är att du för om momsskulden från konto 2650 till 2012. Om du sedan bokför betalningen som eget uttag på 2013 eller på 2012 spelar mindre roll, om du inte bestämt dig för att du ska ha in alla skattekontohändelser i bokföringen.