Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ERM001
MEDLEM

Bokföring av privatägd kapitalförsäkring i samband med inbetalnig av tjänstepensionsfaktura?

Hej!

Jag har synnerligen mycket huvudbry över hur den del som anges som "Privatägd kapitalförsäkring" i mina återkommande inbetalningar för tjänstepension skall bokföras (faktureras månadsvis för detta).

Är jag på rätt väg när jag bokfört det som K2440, D7580 (har spontant inte hittat något bättre debet-konto) och sedan förmånsbeskattar för motsvarande summa i mina löneutbetalningar? Eller kommer det resultera i ett ogiltigt avdrag vid årsbokslutet alternativt annat strul/felaktigheter..?

 

Har sökt på nätet en ansenlig tid och ovan är det närmsta jag lyckats komma fram till, även om det inte någonstans explicit skrivs ut några förslag hur man skall gå till väga, då det som jag förstått det inte skall betalas någon särskild löneskatt på den privata kapitalförsäkringen och att det skall klassas som en förmån. Men är fortfarande relativt osäker på om det verkligen blir rätt i slutändan. Någon på forumet som kan bringa klarhet i detta?

 

De trådar här på forumet som behandlar liknande frågor verkar ha tagits bort, även fast i vissa trådar  hänvisas till just den borttagna tråden (exempelvis https://forum.vismaspcs.se/t5/Arkiverade-inlagg/Bokfora-premiebetalning-direktpension-och-vanlig-tja...), men tror många skulle uppskatta en genomgång om vad som gäller.

 

F.K har jag ett AB i vilket jag själv är anställd.

 

Tack på på förhand!

1 SVAR 1
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej hej! 

 

Det är ganska stökigt det där med kapitalförsäkringar och av den anledningen håller vi oss borta från att svara på frågor inom det ämnet. När vi svara här i forumet så vill vi alltid att svaren ska vara rätt och riktiga men inom detta området så känner vi att vi inte har kunskapen till att ge dig ett svar som vi till 100% vet är korrekt. 

För att du ska få en korrekt bokföring så rekommenderar jag dig att vända dig till en redovisningskonsult istället, om det nu inte är någon annan här i forumet som har stenkoll på dessa bitar förstås.