Hej!
Jag har sett några liknande trådar i ert forum, men behöverändå er hjälp!
Vi har avyttrat en tidigare leasingbil och köpt en ny (VWCRAFTER, skåpbil). Övervärdet på den gamla bilen, som köptes in avbilhandlaren, gick direkt till första förhöjda hyran på nya leasingbilen, sådär är inga ’reella’ pengar som betalats emellan, men jag gissar att det ändåska bokföras så. Jag undrar om det är så här jag bokför och hur jag i så fallbokar ut vinsten som jag satt på 3974? Är jag helt fel på det?
FÖRSÄLJNING AV BIL:
1930 D 86213
2641 K 17242,60
3974 K 68970,40
FÖRSTA FÖRHÖJDA HYRAN PÅ NY BIL:
1930 K 86213
2641 D 17242,60
1790 D 68970,40 (på leasingavtalet står det attförsta förhöjda avgiften är 68971 ex.moms. Känns svårt att halvera momsen pådenna kontering, för då blir inte summorna rätt..)
Så 1930 och 2641 tar ut varandra, men vinsten på 3974 består.Som sagt, är jag helt fel på det eller hur konterar jag ut den?
Tacksam för svar eller frågor om något är oklart!
Hej Anna och tack för svar!
Helt rätt - det bör troligen vara utgående moms vid försäljningen.
Om jag inte ska boka mot 1930 eftersom ingen transaktion sker - vet inte riktigt vilket konto jag ska använda då och hur jag ska få ihop konteringarna med debet o kredit?... Ska jag kanske byta ut 1930 mot 3974?..
Mvh,
Hej,
Några funderingar:
Är ni säkra på att SKV definierar Craftern som lastbil? Om inte bör man se över momsbiten.
Eftersom 3974 används borde bilen ligga som en inventarie och därmed också bokas bort från 1240/1249?
Normalt fördelar man den första förhöjda leasingen över 36 månader. Den kortfristiga delen (2015-2016) läggs då på 1790 och den långfristiga delen på 1386. Revisorn brukar kunna dela upp detta själv i årsredovisningen, men det är ju ändå lättare att ha det på rätt konto från början.
//Tina
Hej Tina och tack för svar,
Jag ska kolla vad som gäller ang. momsen för Craftern.
Jag använde bara 3974 eftersom det blev en vinst vid avyttringen. Dock är det från början en leasingbil, så den har aldrig räknats som en inventarie eller tillgång.
Stämmer att jag tänkte fördela den förhöja leasingen (på 60 mån. i detta fallet). Som du säger får jag nog kolla med revisorn eftersom de vet hur vi konterat tidigare.
Tack för hjälpen,
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.