Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av såld leasingbil + nyinförskaffad leasingbil

Hej!

Jag har sett några liknande trådar i ert forum, men behöverändå er hjälp!

Vi har avyttrat en tidigare leasingbil och köpt en ny (VWCRAFTER, skåpbil). Övervärdet på den gamla bilen, som köptes in avbilhandlaren, gick direkt till första förhöjda hyran på nya leasingbilen, sådär är inga ’reella’ pengar som betalats emellan, men jag gissar att det ändåska bokföras så. Jag undrar om det är så här jag bokför och hur jag i så fallbokar ut vinsten som jag satt på 3974? Är jag helt fel på det?

FÖRSÄLJNING AV BIL:

1930                 D 86213

2641                 K 17242,60

3974                 K 68970,40

FÖRSTA FÖRHÖJDA HYRAN PÅ NY BIL:

1930                 K 86213

2641                 D 17242,60

1790                 D 68970,40       (på leasingavtalet står det attförsta förhöjda avgiften är 68971 ex.moms. Känns svårt att halvera momsen pådenna kontering, för då blir inte summorna rätt..)

Så 1930 och 2641 tar ut varandra, men vinsten på 3974 består.Som sagt, är jag helt fel på det eller hur konterar jag ut den?

Tacksam för svar eller frågor om något är oklart!

8 SVAR 8
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Lättast är precis som du gjort att dela upp detta i två transaktioner, sen behöver du inte boka mot 1930 eftersom det aldrig sker någon pengatransaktion.

Det jag funderar på är om det verkligen ska vara ingående moms vid försäljningen i din översta kontering? 

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna och tack för svar!

Helt rätt - det bör troligen vara utgående moms vid försäljningen.

Om jag inte ska boka mot 1930 eftersom ingen transaktion sker - vet inte riktigt vilket konto jag ska använda då och hur jag ska få ihop konteringarna med debet o kredit?... Ska jag kanske byta ut 1930 mot 3974?..

Mvh,

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Några funderingar:

Är ni säkra på att SKV definierar Craftern som lastbil? Om inte bör man se över momsbiten.

Eftersom 3974 används borde bilen ligga som en inventarie och därmed också bokas bort från 1240/1249?

Normalt fördelar man den första förhöjda leasingen över 36 månader. Den kortfristiga delen (2015-2016) läggs då på 1790 och den långfristiga delen på 1386. Revisorn brukar kunna dela upp detta själv i årsredovisningen, men det är ju ändå lättare att ha det på rätt konto från början.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tina och tack för svar,

Jag ska kolla vad som gäller ang. momsen för Craftern.

Jag använde bara 3974 eftersom det blev en vinst vid avyttringen. Dock är det från början en leasingbil, så den har aldrig räknats som en inventarie eller tillgång.

Stämmer att jag tänkte fördela den förhöja leasingen (på 60 mån. i detta fallet). Som du säger får jag nog kolla med revisorn eftersom de vet hur vi konterat tidigare.

Tack för hjälpen,

Neros_
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hej, bokföra bilaffär leasing.

Jag har haft en leasingbil i 3 år och bytt till en ny nu.
Restvärdet på denna bil var 112000. Jag fick 168000 i inbyte till nya leasingbilen.
Första förhöjda leasingavgiften var 72000.
Jag betalade 16000 + använde "vinsten" 56000 till den första förhöjda leasingavgiften.
Hur bokför jag detta ?
Tacksam för hjälp !
Susanna15
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hor bokföra jag lösen av leasingbil? - eEkonomi.

Finns det någon som kan hjälpa mig med bokföring av inlöstleasingbil?
Jag får inte ihop det.

Vi har tagit ut en ny leasingbil och löst in (”sålt) enleasingbil.

OBS! Den leasingbil vi löst in är inte från samma firma somvi tagit ut den nya leasingbilen ifrån.

GAMLA LEASINGBILEN:
Restskuld på den inlösta bilen är 323 323kr.
Inbytespris: 315 000 kr
Faktura från bolaget på första leasingbilen:
Lösenbelopp: 254 580 kr
Övrigt: 121 kr
Moms: 63 645 kr
Inbetalning: 318 346 kr (Dennafaktura har det nya leasingbolaget betalat)

Kvar på förhöjd leasing: 68 391 kr

NYA LEASIGNBILEN:
469 000 kr (477 323 – 8 323)
8 323 kr avser mellanskillnaden mellan restskuld och inbytespris ovan (323 323– 315 000).

Det finns ingen förhöjd leasing på den nya leasingbilen.

Detta gäller en personbil och jag har ingen rätt att göraavdrag för moms på inbytesbilen.

Kan någon ge ett konkret bokföringsexempel på hör detta ska bokföras?
Skulle vara mycket tacksam för hjälp 🙂
Susanna15
MEDLEM

Är det någon som har ett konkret svar på ovanstående fråga?
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag har ett underlag som jag fått av min revisor, kanske det kan hjälpa dig, men kan inte bifoga underlaget här ser jag. Jag har scannat dokumentet till min dator.