Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
HAK__1
UTFORSKARE

Re: Bokföring av slutgiltig skatt för AB

Tack för svar!

Så om kontona 2518 och 2512 inte används så bokförs det som vanligt?

Ex. om det är en diff på minus 10k på 2510 så indikerar det att den slutgiltiga skatten blev mer. Så jag ska bokföra som vanligt att jag först sätter in diffen på konto 1630, och sen när slutgiltiga skatten dras så ska jag nolla det, och då mot 1630.

Är det möjligtvis rätt tolkat?

My Janhall
MODERATOR

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2021-02-02 13:36 )

Hej @HAK__1

Jag är kanske inte helt med på vad du menar med att det bokförs som vanligt. Men att du har använt konto 2510 istället för 2518 och 2512 är inga konstigheter, du kan fortfarande följa Pers guide ovan men du byter ut kontona 2512/218 mot konto 2510 i hans exempel. 

/My 

HAK__1
UTFORSKARE

(uppdaterad av HAK__1 ‎2021-02-03 19:45 )

Är jag som var otydlig.

Det jag menade med "som vanligt" var delen där mellanskillnaden förs över till skattekontot. Då som K1930, D1630.

Kollar jag på årsverifikationen så ser jag att det bokförts K2510 och D8910* (samma summa och steg 2). Eftersom min preliminärskatt var mindre än den slutgiltiga skatten så är konto 2510 på ett minussaldo.

Den mellanskillnaden måste väl först in på skattekontot (som bokförs K1930, D1630). Sen när 2510 ska nollas så blir det väl konteringen K1630 D2510? 

EDIT: * ska vara 8910

EDIT2: Förtydligande.

My Janhall
MODERATOR

Här får vi nog ta det en vända till. Jag är med på att konto 2510 bokfördes i årsverifikationen men konto 2810 som är ett konto för Avräkning för factoring och belånade kontraktsfordringar känns märkligt, du råkade inte skriva fel nu? 
Jag måste ändå erkänna att det inte är helt lätt att rodda i detta när man inte ser helheten av din bokföring. Du skriver att du betalat för lite preliminärskatt och det är ju såklart viktigt att det blir rätt hos dig, känns något oklart i detta läget så rekommenderar jag en kontakt med en redovisningskonsult faktiskt.

/My 

HAK__1
UTFORSKARE

Rättelse: 8910 ska det stå och inte 2810.

Tack för all hjälp! 

My Janhall
MODERATOR

@HAQ___1

Lätt hänt att slinta på tangenterna! 🙂 
Men som sagt ta detta en vända med din redovisningskonsult, så allt blir rätt och riktigt utefter vad som skett mer exakt hos dig. 

/My 

HAK__1
UTFORSKARE

(uppdaterad av HAK__1 ‎2021-02-11 20:05 )

Haha ja det är ju det!

Jag stämmer löpande av kontoanalysen och allt stämmer, så det som är kvar är bara hur jag ska bokföra restskatten. Och hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag till samma slutsats. 

I mitt fall så har enbart 2510 använts, och iom bokslutet så gjordes konteringen D8910, K2510. Dvs programmet har redan bokfört "Skatt som belastar årets resultat".

Om jag betalat in ex 7 000kr i preliminärskatt genom året, men det slutgiltiga skatten enligt bokslutet blev 10 000 så är konto 2510 på minus (då det redan bokförts via Årsverifikationen att 10 000 har "tagits" från konto 2510 som bara har 7 000kr). 

För att då betala denna rest på 3 000kr så måste jag först sätta in pengar på mitt skattekonto vilket då blir K1930 och D1630.

Detta måste väl sen då bokföras mot 2510, som nu är minus? Dvs "Mellanskillnaden bokas upp på konto 1630" blir K1630 D2510.

Eftersom det i samband med bokslutet användes 2510 och inte 2512.

AnnicaL
CHAMPION

Du har helt rätt - när den slutliga skatten är fastställd får du ett slutskattebesked, och efter det kommer kvarskatten att dras från ditt skattekonto. Då och först då ska du bokföra D2510 och K1630. Då är det bra att ha betalat in beloppet på skattekontot, D1630 K1930. 

pikkenix
NY MEDLEM

Hur går det med guiden för eEkonomi kring detta? Önskar även att den innehåller hur vi samtidigt nollar konto 2514 Beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader om det är möjligt.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @pikkenix,

Vi arbetar fortfarande på att se över användartipset gällande Bokföring av slutlig skatt i Visma eEkonomi. Tråden kommer uppdateras så snart detta är genomgånget och klart. 

/Tinna