Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföring av slutgiltig skatt för AB

Hej, jag återkommer på den här verifikationen eftersom jag har nu betalt till SKV. Beloppet var slutligen på 35611:- , men hur bokföra detta på eEkonomi? Mitt skattekonto är redan på -36970,55 efter transaktionen jag gjorde ovanför. Om jag nu betala 35611:- från mitt bankkonto till skattekonto och sen från skattekonto till konto 2518, mitt skattekonto är fortfarande på -36970,55?
Highlighted
NY MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
Årets skatt.

Hej. Jag behöver hjälp! Har klantat till mig ordentligt!
Har glömt att bokföra årets skatt för 2012 i min AB. Nu har jag betalat men vet inte hur jag ska bokföra den. Måste jag begära rättelse på deklaration?
Eller finns det annat väg att rätta till det?
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Per!

I din punkt 3 skriver du att man efter slutskattebeskedet ska boka upp mellanskillnaden på 1630 i debet och 8910 i kredit. Man väl använda 8920? 8910 är för innevarande år. Slutskattebeskedet kommer först "nästa" år.

Vidare är jag osäker på om du ska köra 1630 debet i det läget. När du får beskedet bokar du 2510 mot 8920 (skulden har ändrats). Sedan när du väl gör inbetalningen bokar du 2510 debet mot 1630 kredit (skulden har betalats).

Mvh,
Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Förlåt, i sista meningen ska det stå: "Sedan när skatten faktiskt dras av Skatteverket från skattekontot så bokar du 2510 debet mot 1630 kredit (skulden har betalats)."
Highlighted
ANSTÄLLD

Mitt svar bygger på information i boken Redovisa rätt (år 2014) och där föreslås konteringen mot 8910 och 1630. Men jag förstår din tanke och kan absolut tänka mig att hanteringen kan se ut så också.
NY MEDLEM

Restskatt.

Hej,

under året har man ju bokat den debiterade preliminärskatten som vanligt på 2510/1630. I bokslutet har man sedan gjort en beräkning av skatten som bokas mot 8910/2510.

Om det nu skulle vara en differens mellan dessa två bokningar, t.ex. om den debiterade preliminärskatten skulle vara på 100000 kr och årets skattekostnad skulle vara på 120000 kr . Hur gör man då? Hur skulle en bokning se ut och när ska man i så fall göra den? När slutskattsedeln kommer?

Vänlig hälsning,
Jonas Seljemo
Highlighted
NY MEDLEM

Årets skattekostnad?.

Hur boka årets skatt?
Inbetald prelskatt finns på konto 1645. Konto 2512 får ett kreditsaldo p.g.a. för mkt betald F-skatt. Årets skatt ej bokad ännu men beräknad. Hur bokar jag nu årets skattekostnad?
Highlighted
NY MEDLEM

Hjälp för att bokföra skatteåretsskatt så det blir rätt för deklarationen.

Hej!

Jag har inte bokat av att jag betalade åretsskatt för beskattningsår 2011 som deklarerades 2012. Skatten betalades in 2013-03 och eftersom jag hade en del pengar på skattekontot förde jag bara över resterade belopp. Hur bokar jag detta så det blir korrekt på 2650 kontot?

Jag bokade mitt övriga uttag på den delen som saknades på skattekontot enligt följande.

KONTO DEBET KREDIT
1920 865
1630 865

Sedan flyttade jag överpengar de pengarna som jag hade på skattekontot från 2650 till 1630

KONTO DEBET KREDIT
2650 702
1630 702

Min tanke var sedan att göra betalningen från 1630 till 2510
KONTO DEBET KREDIT
1630 1567
2510 1567
Highlighted
UTFORSKARE

Hur bokför jag slutlig skatt-beskedet från skatteverket? (i ett AB).

Och även sen när det betalas? Har försökt läsa mig till detta och då fått fram:
1630 K
2510 D

och vid betalningen
1931 K
1630 D
Highlighted
UTFORSKARE

Stämmer detta?