Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
CONTENT PRODUCER

Re: Bokföring av slutgiltig skatt för AB

Ja det stämmer.
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av slutlig skatt att få tillbaka.

Jag har en fråga om hur jag ska bokföra slutlig skatt där jag får tillbaka pengar.

I bokslutet för 2013 bokförde jag årets skattekostnad så här:

8910 - 6244 kr Debet

2510 - 6244 kr Kredit

Eftersom jag hade betalt in mer än så i preliminärskatt blev det en skattefordran på konto 2510.

Under 2014 har jag löpande bokfört prel.skatt på konto 2510 i debet och 1640 (skattekonto) i kredit.

I december fick jag slutskattebesked med en slutlig inkomstskatt på 6234 kr (diff på 10 kr mot bokslutet). Total skatt som jag fått tillbaka är 22935 kr.

Jag har ställt upp det så här:

Återbetalning av skatt till skattekontot:

1640 - 22935 kr Debet

2510 - 22935 kr Kredit

Eftersom jag hade några hundra extra stående på skattekontot gjorde jag sen en utbetalning på 22935+578=23513 kr från skattekontot till bankkontot:

1930 - 23513 kr Debet

1640 - 23513 kr Kredit

Hur gör jag nu så att det blir rätt på alla konton? Hur gör jag med mellanskillnaden på 10 kr? Ska jag bokföra något mot kontot 8910?
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette F-Skatt / slutlig skatt efter första deklarationen.

Hej !

Jag har i mitt AB nu gjort klart
företagets första deklaration (via tilläggstjänsten Deklaration/Årsredovisning)
och har några frågor gällande den preliminära F-skatten som hittills har blivit
inbetald och den faktiska uträknande skatten efter deklarationen är klar.

Löpande under året har jag
debiterat konto 2518 med det preliminära F-skatt beloppet. Efter deklarationen
var klar så skapades automatiskt den sista verifikationen med årets resultat
samt krediterades konto 2510 med den faktiska skatten för årets resultat.
Så som läget ser ut nu ser balansen ut enligt nedan (med simulerade siffror):

Konto 2518: Debetsaldo på 105kr
(ca 5kr avser F-skatt för 2015 som betaldes i feb)

Konto 2510: Kreditsaldo på 110kr
(som avser den faktiska skatten för år 2014)

Så nu vet jag att jag har en skatteskuld på 10kr till
Skatteverket, då jag betalt in 100kr i preliminär F-skatt för 2014 samt att den
faktiska skatten blev 110kr. 

Nu till mina frågor:

1. När kommer konto 2510 att ”nollställas”? Är det i samband
    med slutskattebeskedet och när kommer det i så fall?
  2. Hur kommer denna bokföringsverifikation att se ut, dvs. med
    vilket belopp (baserat på de simulerade ovan) och vilka konton blir det?

Jag har gått igenom flera trådar på detta forum, men hittar
inget som ser ut att passa de konton som jag har använt för F-skatt.

Stort tack på förhand 🙂 

Med vänliga hälsningar

Christian Svensson
NY MEDLEM

Har exakt samma situation som Christian Svensson ovan och bokfört identiskt. Inväntar svar jag också på denna fråga. Svaret kanske sedan förslagsvis bör överföras och integreras i den guide som ni på Vimsa utformat för just deklarationsmodulen? Då lär en hel del forumfrågor täppas till framgent.
/Andreas
CONTENT PRODUCER

Svaret på dessa frågor hittar du i Pers förklaring här ovan i denna tråden. Jag tar med mig ditt förslag till vår utvecklingsavdelning på att lägga in motsvarande text i själva guiden. 
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Preliminär skatt - Slutlig skatt.

Hej,

Jag har börjat använda Visma eEkonomi och har inte riktigt fått klart för mig hur Preliminär skatt och slutlig skatt bokförs.

Jag driver aktiebolag och använder mig av kontantmetoden (kvartalsvis momsredovisning).

Kan ni ge mig bokföringsexempel för betalning av preliminärskatt samt slutlig skatt? Den slutliga skatten har jag betalt i mars.

Tack för er support!

Mvh / Beki
NY MEDLEM

Hej Supporten !

Det verkar inte som det har dykt upp något bokföringsexempel för hur det ska gå till. Alla svar nedan hänvisas till "Pers förklaring ovan", men då "Pers förklaring ovan" ej har samma konton inblandade som jag har så måste jag fråga igen hur det ska gå till.

Men om man utgår från mitt exempel ovan så misstänker jag det borde bli något liknande som det här:

Konto 2510 - Debiteras med 110kr (för att nolla skatteskuldskontot)
Konto 2518 - Krediteras med 100kr (för att nolla tidigare inbetalda F-skatt som gäller för inkomstår 2014)
Konto 1630 - Krediteras med 10kr (som ska avse restskatteskulden)

Är det i samband med att man får slutskattebeskedet i december som ovan ska bokföras ?

Tack för er bra support annars !

Med vänliga hälsningar
Christian
CONTENT PRODUCER

Hej!

Slutskattebeskedet för näringsidkare kommer i december och tanken är att du ska nolla alla skatteskuldkonton och föra över saldot till 1630, så den konteringen du föreslagit här ser ut att vara korrekt.
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra slutlig skatt.

I min balansräkning så har jag på konto 1640 skattefodring 9900 , 2510 skatteskuld 34777 och på konto 2518 betald F- skatt 2470 varav 1100 är inbetald skatt jan.
Företagets restskatt blir 34777 - 11000 = 23777. Jag tänker betala i maj.
Känner mig osäker på hur detta ska bokföras så det blir 0 i resultaträkningen.
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Slutlig skatt ej densamma som bokförd i bokslut.

Då bolaget hade förlängt räkenskapsår (120809-131231) så bokades en felaktig skatt (22% istället för 26,4%). Detta innebär att i bokslutet så är skatten 14.519 kr lägre än betald skatt till SKV. Hur rättar man till det?